27. KNOWLEDGE, PRACTICE AND SOME RELATED FACTORS ABOUT PLASTIC WASTE OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN VINH CITY IN 2024

Ngo Tri Hiep1, Ho Ngoc Linh Phuong1, Tran Thi Kim Quy1, Nguyen Van Hung1, Duong Duy Quang1
1 Vinh University of Medicine

Main Article Content

Abstract

Research objective: Describe knowledge and practices about plastic waste and identify some factors related to the knowledge and practices of middle school students Hung Loc and Hung Dung, Vinh city in 2024.


Research method: Cross-sectional study on 377 middle school students in Hung Loc and Hung Dung, Vinh city, Nghe An province from January 2024 to May 2024.


Research results: The ratio of male pupils is 50.1% and female pupils is 49.1%. The percentage of pupils with good knowledge about plastic waste is 38.7%, and 31.6% have good practice. Hung Dung pupils have 1.588 times more knowledge than Hung Loc pupils (OR = 1.588; 95%CI = 1.046-2.410; p = 0.029). 9th grade pupils have 18.45 times the knowledge of 6th grade pupils (p < 0.001; OR = 18.45; 95%CI = 8.199-41.531). Pupils in grade 8th and 7th grade have 8.88 times and 4.60 times better knowledge, respectively, than pupils in grades 6th (p < 0.001; OR = 8.88; 95%CI = 4.496-17.539 and p < 0.001; OR = 4.60; 95%CI = 2.619-8.09). 9th grade pupils have 8.23 ​​times better practice than 6th grade pupils (p < 0.001; OR = 8.23; 95%CI = 3.608-18.739).


Conclusion: Pupils' knowledge about plastic waste is still limited. Pupils' practice of plastic waste is not good. It is necessary to launch and propagate measures to reduce plastic waste for secondary school pupils.

Article Details

References

[1] Mạnh Hùng, Rác thải nhựa ở Việt Nam - thực trạng và giải pháp, Tạp chí Cộng sản, 2022, truy cập ngày 3 tháng 4 năm 2024, https://www.tapchicongsan.org.vn/web/ guest/bao-ve-moi-truong/2018 /826009/rac- thai-nhua-o-viet-nam--thuc-trang-va-giai-ph ap.aspx.
[2] Jenna R Jambeck, Roland Geyer, Chris Wilcox et al, Marine pollution, Plastic waste inputs from land into the ocean, Science, 2015, 347(6223): 768-71.
[3] Phong Quach, Gordon Milne, Plastics a growing concern - A Vietnam Perspective, 2019, IpOS.
[4] Nguyễn Văn Thích, Trương Đình Thái, Những nhân tố ảnh hưởng đến ý định phân loại rác thải nhựa của sinh viên trên địa bàn thành phố Hồ Chí Minh, Tạp chí Khoa học Đại học Huế, 2022, (131), 197-216.
[5] Lê Thị Linh, Đặng Quang Tân, Lê Thị Hoàn, Kiến thức, thái độ, thực hành về rác thải nhựa của sinh viên hệ bác sỹ y học dự phòng Trường Đại học Y Hà Nội, Tạp chí Y học cộng đồng, 2021, 64 (10): 269-277.
[6] Hoàng Thị Thanh, Nguyễn Thị Hiển, Giáo dục rác thải nhựa cho học sinh trung học cơ sở ở thành phố Hồ Chí Minh thông qua các bài học địa lý, 2022, Truy cập ngày 25 tháng 4 năm 2024 tại trang https://csdlkhoahoc. hueuni.edu.vn/data/2022/12/Fullpaper_-_N _T_Hien_Giao_duc_rac_thai_nhua_cho_HSTHCS_o_thanh_pho_HCM_thong_qua_bai_hoc_dia_li.pdf.
[7] Vũ Thị Phương, Nguyễn Thị Hồng Viên, Nguyễn Thị Hồng và CS, Giáo dục nâng cao nhận thức về hạn chế chất thải nhựa cho trẻ mầm non và học sinh tiểu học trên địa bàn thành phố Thái Nguyên và Sông Công, tỉnh Thái Nguyên, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 2020, 255 (4): 12-131.
[8] Trần Trang, Việt Nam là một trong những quốc gia có lượng rác thải nhựa nhiều nhất thế giới, 2024, Truy cập ngày 2 tháng 4 năm 2024 tại trang https://thuonghieucongluan. com.vn/viet-nam-la-mot-trong-nhung-quoc-gia-co-luong-rac-thai-nhua-nhieu-nhat-the-gioi-a209805.html.
[9] Srinivasan N, Swarnapriya V, Felix A et al, Assessment of knowledge and practice on plastics among the professional course students of Annamalai University, Tamil Nadu, International Journal Of Community Medicine And Public Health, 2019, 6.
[10] Filho WL, Salvia AL, Bonoli A et al, An assessment of attitudes towards plastics and bioplastics in Europe, Sci Total Environ, 2021, 755 (Pt 1): 142732.
[11] Nguyễn Công Thuận, Nguyễn Trường Thành, Huỳnh Công Khánh và CS, Thực trạng phát sinh rác thải nhựa trong trường học - nghiên cứu điển hình tại Trường Đại học Cần Thơ, Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, 2021, 57 (2): 126-137.
[12] Kennedy T, Regehr G, Rosenfield J et al, Exploring the gap between knowledge and behavior: a qualitative study of clinician action following an educational intervention, Acad Med, 2004, 79(5): 386-93.