23. STRESS AND STRESS-RELATED FACTORS TO STUDENTS AT YEN LANG HIGH SCHOOL, ME LINH DISTRICT, HANOI, IN 2022
Main Article Content
Abstract
Purpose: This study aimed to (i) assess the genre of students’ stress and (ii) analyze stress-related factors at Yen Lang High School, Me Linh – Hanoi, in 2022.
Method: The research method of epidemiology with a descriptive cross-sectional study design was selected. Three hundred ninety-six students of the High School were sent a survey to complete. DASS-21 toolkit was used to evaluate and extract the final result of the research.
Results: 10,4% of students showed signs of stress at the low, moderate, and high levels as of 5.6%, 4.0%, and 0.8%, respectively. There was no performance of extremely high-stress levels in the research result. Some stress-related factors were indicated as follows: Regular exercise; internet addiction; relationship with friends; insomnia after being infected with covid -19; emotional disturbances after being infected with covid -19; memory loss after being infected with covid -19; study pressure; pressure from examination and final test; general academic pressure.
Conclusion:
- The proportion of depression-related students accounts for 10.4% at three levels, including mild, moderate and severe which were 5.6%, 4.0% and 0.8% respectively.
- Some stress-related factors to students: Regularly exercising (OR= 2.3, p < 0.05); Internet addiction (OR= 4.68, p < 0.05); Relationships with friends (OR = 6.29, p < 0.05); Post-covid19 insomnia (OR = 2.52, p < 0.05); Symptoms of post-covid19 emotional disorders (OR = 3.95, p < 0.05); Symptoms of post-covid19 memory decline (OR = 3.6, p < 0.05); Experiencing academic pressure (OR= 3.69, p < 0.05); Academic Performance Pressure (OR= 5.2, p < 0.05).
Article Details
Keywords
Depresion; Stress.
References
Anxiety Among Senior High School Students
During COVID-19 Pandemic: The Context of
Home Quarantine and Online Education, The
Journal of School Nursing, First Published
February 10, 2021.
[2] Trần Thị Hương Quỳnh và cộng sự, Thực trạng
trầm cảm, lo âu ở học sinh một trường trung học
phổ thông tại tỉnh Nghệ An năm học 2019-2020
và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Y học dự
phòng, Tập 30, số 6, 2020, tr. 83-90.
[3] Akshar A et al., Covid -19 anxiety and stress
survey (cass) in high school and college students
due to coronavirus disease 2019, Chest Journal,
158 (4), Supplement, A314, October 01, 2020.
[4] Chengqi Cao et al., Anxiety, depression, and
PTSD symptoms among high school students in
china in response to the COVID-19 pandemic
and lockdown, Journal of Affective Disorders;
296, 2022, tr. 126-129.
[5] Nguyễn Bá Đạt, Kết quả chẩn đoán trầm cảm ở
học sinh THPT Hà Nội, Tạp chí Tâm lý học, số
07/2003, tr. 57-63.
[6] Ngô Thị Trang, Thực trạng stress và một số yếu
tố liên quan ở học sinh trường trung học phổ
thông Lương Phú, Phú Bình, Thái Nguyên, Luận
văn thạc sỹ Y học dự phòng, Đại học Y dược -
Đại học Thái Nguyên, 2017.
[7] Nguyễn Thị Quế Lâm, Tôn Thất Toàn Thực trạng
trầm cảm, lo âu, stress và hành vi, nhu cầu tìm
kiếm sự trợ giúp tâm lý học sinh lớp 12 trường
Trung học phổ thông Lê Quý Đôn, tỉnh Khánh
Hoa, năm 2018, Tạp chí Y học dự phòng; Tập
30, số 4 Phụ bản - 2020, tr. 190–197.
[8] WHO, Sức khỏe tâm thần ở Việt Nam, truy
cập ngày 20/10/2022, tại trang web https://
www.who.int/vietnam/vi/health-topics/
mental-health#:~:text=S%E1%BB%A9c%20
kh%E1%BB%8Fe%20t%C3%A2m%20th%E
1%BA%A7n%20l%C3%A0, ph%E1%BA%A3
n% 20%E1%BB%A9ng%20c%E1%BB%A7a%20
ng%C6%B0%E1%BB%9Di%20kh%C3% A1c
[9] Nguyễn Thị Minh Ngọc và cộng sự, Trầm cảm
và một số yếu tố liên quan ở học sinh một trường
Trung học Phổ thông tại Thành phố Hải Phòng
năm 2017, Tạp chí Y học dự phòng, Tập 27, số
10, 2017, tr. 110-116.