INPATIENT HEALTH SERVICE SATISFACTION IN SON TAY GENERAL HOSPITAL IN 2022 AND SOME FACTORS ASSOCIATED

Nguyen Van Duong1, Nguyen Hoai Linh2, Nguyen Thi Thu Huong2, Nguyen Binh Minh2, Ngo Van Toan3
1 Son Tay General Hospital
2 Instiute for Medicine Pharmacy Science Technology and Community Health
3 Hanoi Medical University

Main Article Content

Abstract

Objective: The study aimed to find the satisfaction of inpatients and analyse several factors at Son
Tay General Hospital.
Subject and methods: The Cross-sectional descriptive design was applied using the quantitative
method. The participants included 388 patients at Son Tay General Hospital. Inpatient health service
satisfaction was measured by the patient satisfaction scale of Decision No.3869/QĐ- BYT the
Ministry of Health in 2019
Results: The percentage of inpatient general satisfaction was 96.1%. The mean score of inpatient
satisfaction was 4.06/5. The least satisfying factor was accessibility (3.81 scores). The most satisfying
aspect was staff behavior and professional capabilities (4.3 scores). The need for the medical
examination for unmarried patients was 3.9 higher than that of married patients. (p< 0.05).
Conclusions: The inpatient general health service satisfaction in Son Tay Hospital was high, especially
the attitude and professional skills of the health staff. The hospital needs more detailed signs/guidance
to improve patient accessibility. This will save time for the patient medical examination and improve
patient satisfaction.

Article Details

References

[1] Bộ Y tế, Bộ tiêu chí đánh giá sự hài lòng của bệnh
nhân nội trú đối với bệnh viện, QĐ 3869/2019-
BYT, 2019.
[2] Đào Duy Quân, Trọng Hưng, Nguyễn Thị Thu
Hà & cs, “Sự hài lòng của người bệnh với dịch
vụ y tế tại khoa điều trị theo yêu cầu, Bệnh viện
Phụ Sản Trung ương năm 2021”, Tạp chí Y học
Việt Nam, 2022, 512(1).
[3] Lê Văn Cơ, Ngô Văn Toàn, Lê Vũ Thuý Hương
& cs, «Đánh giá sự hài lòng của người bệnh nội
trú về dịch vụ khám chữa bệnh hậu môn-trực
tràng tại Bệnh viện Tâm An, Thanh Hoá 2020»,
Tạp chí Y học Cộng đồng,62-3 (2021), 2021.
[4] Phạm Văn Hán, Vũ Quang Hưng, Cáp Minh
Đức, “Sự hài lòng của người bệnh điều trị nội
trú tại Bệnh viện Đa khoa 115 Nghệ An năm
2020”, Tạp chí Y học Dự phòng, 2022, 32(1),
pp. 293-301.
[5] Trương Văn Hiếu, Lê Thị Liên, Nguyễn Thị Lan
Anh, “Thực trạng về sự hài lòng và các yếu tố
liên quan ở người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh
viện Răng Hàm Mặt Trung ương và các yếu tố
liên quan ở người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh
viện Răng Hàm Mặt Trung ương Hà Nội-năm
2021”, Tạp chí Y học Việt Nam, 2022, 517(1).
[6] Võ Thị Kim Anh, Trần Văn Hưởng, Huỳnh
Minh Chín & cs, “Sự hài lòng của người bệnh
và một số yếu tố liên quan đến sử dụng dịch vụ
khám chữa bệnh tại các trạm y tế huyện Bàu
Bàng, Bình Dương năm 2019”, Tạp chí Y học
Việt Nam, 2022, 514(2).
[7] Vũ Văn Du, Nguyễn Bá Thiết, “Nghiên cứu mô
tả cắt ngang về sự hài lòng của người bệnh nội
trú về chất lượng dịch vụ y tế tại Khoa Điều trị
theo yêu cầu, Bệnh viện Phụ sản Trung ương
năm 2016”, Đề tài cấp cơ sở 2016.
[8] Ebn Ahmady A et al., “Patient satisfaction
surveys in dental school clinics: a review and
comparison”, J Dent Educ, 2015, 79(4), pp.
388-93.
[9] Megyesiova S, Lieskovska V, “Analysis of
the Sustainable Development Indicators in the
OECD Countries”, Sustainability, 2018, 10(12),
p. 4554.