13. KNOWLEDGE, PRACTICE OF PRIMARY TEACHERS, AND SOME RELATED FACTORS AMONG ACCIDENT AND INJURY PREVENTION FOR STUDENTS IN VINH CITY IN 2021

Ngo Tri Hiep1, Cu Hoang Phuong Mai1, Bui Minh Vu1
1 Vinh Medical Univesity

Main Article Content

Abstract

Objectives: Describe the knowledge and practice of primary school teachers on injury prevention for
students in Vinh city and identify some related factors in 2021.
Subjects and research methods: Primary school teachers currently working at primary schools in
Vinh city, Nghe An province, in 2021. Cross-sectional descriptive design of over 300 teachers at six
primary schools in Vinh city by face-to-face interviews.
Results: 84.0% of teachers have a general knowledge Pass and 69.0% practice Pass on the achievement
of ICT for primary students. Teachers with good knowledge of IAD are 2.5 times more likely to have
practice than teachers with poor knowledge (OR=2.5; CI: 1.4-4.8). Teachers who were trained in
IAD were 2.8 times more likely to know teachers who were not trained (OR=2.8; CI: 1.1–6.8).
Conclusion: The organization of training and propaganda for teachers plays an important role in the
prevention of accidents and injuries and should be paid more attention to by schools.

Article Details

References

[1] WHO, Injury and Violence: the facts, Geneva,
2020.
[2] Soufiane Boufous, Maria Ali, Nguyễn Trọng Hà
và cs, Báo cáo tổng hợp về phòng chống tai nạn
thương tích trẻ em ở Việt Nam, chủ biên, UNICEF
Việt Nam, Bộ Lao động - Thương binh và xã hội,
Hà Nội, 2010.
[3] Joanne Doyle, Phòng chống tai nạn thương tích trẻ
em: Lịch sử các hoạt động can thiệp của UNICEF
tại Việt Nam, chủ biên, UNICEF, Hà Nội, 2008.
[4] Lê Vũ Anh, Nguyễn Thúy Quỳnh và cs, Tình hình
chấn thương và các yếu tố ảnh hưởng ở trẻ dưới
18 tuổi tại 6 tỉnh Hải Dương, Hải Phòng, Quảng
Trị, Thừa Thiên Huế, Cần Thơ, Đồng Tháp, Tạp
chí Y tế Công cộng, 5(5), tr. 27 – 34, 2006
[5] Bộ Y tế, Báo cáo kết quả phòng chống tai nạn
thương tích trẻ em giai đoạn 2013 - 2015, Cục
quản lý môi trường y tế, chủ biên, Hà Nội, 2015.
[6] Osarenmwanta Daniel; AKINGBADE
AIDEYAN, Timothy A, Knowledge, Attitude
and Practice of School Safety among Primary
Schools’ Teachers in Edo South Senatorial
District, KIU Journal of Social Sciences, 5(4),
2020, 2(6): 217-224.
[7] Lê Thị Trang, Nghiên cứu kiến thức, thái độ, thực
hành về phòng chống tai nạn thương tích ở học
sinh trường Trung học phổ thông Lê Viết Thuật,
thành phố Vinh, tỉnh Nghệ An, Luận văn Thạc sĩ
Y tế Công cộng, Trường Đại học Y Hà Nội, 2016
[8] Nguyễn Thúy Lan và Phạm Thị Thu Lệ, Nghiên
cứu thực trạng và kiến thức, thái độ, thực hành
phòng chống tai nạn thương tích ở học sinh trung
học phổ thông huyện Lục Yên, tỉnh Yên Bái, Tạp
chí Y học Dự phòng, 10(146), tr. 320 - 325, 2013
[9] Trần Huy Bình (2013), Nghiên cứu kiến thức,
thái độ và thực hành của người dân về một số
bệnh liên quan đến biến đổi khí hậu, Trường Đại
học Y Hà Nội.