8. SATISFACTION AND RELATIONSHIP OF PATIENTS AT THE DEPARTMENT OF GENERAL EXAMINATION, 108 MILITARY CENTRAL HOSPITAL, 2022
Main Article Content
Abstract
Objective: To assess patient satisfaction with service quality at the Department of General
Examination, 108 Military Central Hospital and finding out some related factors.
Subjects and research methods: A cross-sectional descriptive study on 433 patients going to the
hospital from April 2022 to July 2022. Tool for data collection was structure questionaire. Solfware
SPSS 26.0 was used to data analysis.
Research results: The average overall satisfaction score of patients is 3,54 ± 0,54, belonging to the
level of satisfaction. Patients were highly satisfied with 4 contents: Medical examination results,
staff’s skills and attitudes, medical examination and treatment costs, and landscape environment.
Up to 89.9% of patients said they would return for medical examination. In 9 subjects about the
characteristics of research subjects, the average satisfaction scores differed statistically significantly
between groups with different levels of education, occupation and distance to the hospital.(p < 0.05).
Conclusion: Patients have an overall satisfaction level of service quality at the Department of
Examination is 3.54 ± 0.54, belonging to the level of satisfaction (5-level scale). The remaining four
items on parking service, waiting time for medical examination, toilet, and waiting area reached
acceptable levels.
Article Details
Keywords
Hài lòng, chất lượng dịch vụ, khoa Khám bệnh, Bệnh viện Trung ương Quân đội 108.
References
28/8/2019 Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn
khảo sát hài lòng của người bệnh và nhân viên y
tế, 2019.
[2] Nguyễn Hồng Minh, Mô tả nhu cầu của người
bệnh đến khám tại khoa Khám bệnh, Bệnh viện
TƯQĐ 108, năm 2018, Tạp chí Y dược lâm sàng
108, tập 13, số đặc biệt 8/2018, tr.300-307, 2018.
[3] Trần Thị Ngoan, Khảo sát sự hài lòng của người
bệnh khi đến điều trị tại Bệnh viện Quân y 7 từ
tháng 4.2017 đến tháng 4.2018. Tạp chí Y dược
Lâm sàng 108, tập 13, số đặc biệt 8/2018, tr.278-
285, 2018.62
[4] Ngô Thị Lan Anh, Đánh giá sự hài lòng của người
bệnh về chất lượng chăm sóc Điều dưỡng tại các
khoa lâm sàng Bệnh viện đa khoa tỉnh Thái Bình
năm 2017, Tạp chí Y dược Lâm sàng 108, tập 13,
số đặc biệt 8/2018, tr. 112-119, 2018.
[5] Nguyễn Văn Đông, Đánh giá thực trạng cung cấp,
sử dụng và sự hài lòng của người bệnh đối với
các dịch vụ khám chữa bệnh bằng y học cổ truyền
tại Bệnh viện y học cổ truyền và Phục hồi chức
năng tỉnh Khánh Hoà năm 2012, Luận văn Thạc
sỹ Quản lý bệnh viện, Đại học y tế công cộng.
[6] Trần Văn Thế, Đánh giá sự hài lòng của bệnh
nhân ngoại trú về dịch vụ khám chữa bệnh tại
Khoa khám bệnh, Bệnh viện đa khoa huyện Trà
Cú, tỉnh Trà Vinh năm 2017, Luận văn chuyên
khoa II Tổ chức quản lý y tế, Đại học Y tế công
cộng.
[7] Hà Thị Thu Trang, Đánh giá sự hài lòng của
người bệnh đến khám và điều trị tại khoa VLTLPHCN,
Bệnh viện Quân y 5, năm 2017, Tạp chí
Y dược lâm sàng 108, tập 13, số đặc biệt 8/2018,
tr.286-290, 2018.
[8] Phạm Thị Lê Hằng, Đánh giá mức độ hài lòng của
NB điều trị tại khoa VLTL PHC BVTWQĐ 108
năm 2015, Tạp chí Y dược lâm sàng 108, tập 11,
số đặc biệt 8/2016, tr.19-27, 2016.