7. SOME PHYSICAL AND PHYSIOLOGICAL CHARACTERISTICS IN MALE MILITARY MEDICAL STUDENTS AND CHANGES AFTER VESTIBULAR - COCHLEAR TEST
Main Article Content
Abstract
Objective: To analyze some physical and physiological characteristics of circulation, respiration in male military medical students and changes of some indexs of circulation and respiratory system after performing vestibular - cochlear testing.
Method: Cross-sectional descriptive study.
Results: Most students have a balanced BMI (87.7%). Physiological indicators of circulatory, respiratory and vestibular functions of medical students mostly meet the requirements of future study and work. The percentage of students with satisfactory circulatory and respiratory functions is 88.7% and from 77.6% to 80.4%, respectively. The number of overweight students and those who do not meet the requirements in some strenuous activities need to increase physical activity, especially endurance training. 69.23% of students performed well in the vestibular - cochlear test, the physiological indicators changed with statistical significance: increased heart rate (p = 0.03), increased systolic blood pressure (p = 0.04) and decreased peripheral blood oxygen saturation (p = 0).
Conclusion: Most male military medical students have physical condition and physiological function suitable for future learning and task requirements, however, it is still necessary to focus on improving physical strength and endurance in strenuous situations.
Article Details
Keywords
Military medical students, physical, circulatory physiology, respiratory physiology, , vestibular system function.
References
[2] Vũ Thị Đức, Phạm Việt Cường, Lê Văn Tuấn, Lê Thị Nga, Bùi Khánh Hòa, Trần Thế Mạnh, Vương Đức Tuấn, Phạm Quốc Thành. Thực trạng hoạt động thể lực của sinh viên Trường Đại học Tây Bắc và một số yếu tố liên quan năm học 2020-2021. Tạp chí Y học cộng đồng, 2022, 63 (4), https://doi.org/10.52163/yhc.v63i4.386.
[3] Nguyễn Thị Thu Hường và cộng sự. Thực trạng hoạt động thể lực của sinh viên bác sĩ y khoa năm cuối Trường Đại học Y Hà Nội và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, 2023, tập 7, số 6, tr. 9-16.
[4] Phùng Chí Ninh và cộng sự. Hoạt động thể lực của sinh viên ngành bác sĩ y khoa Trường Đại học Y Hà Nội. Tạp chí Y học Việt Nam, 2022, tập 521, số 1, tr. 292-297.
[5] Học viện Quân y. Giáo trình Sinh lý lao động quân sự, Nhà xuất bản Quân đội nhân dân, Hà Nội, 2017, 283tr.
[6] Nguyễn Văn Thái. Giáo trình Sinh lý học thể dục thể thao, Trường Đại học Cần Thơ, 2009, 153tr.
[7] Чанчаева Е.А. Физиология физического воспитания и спорта, Горно - Алтайск, 2007.
[8] Благинин А.А, Торчило В.В, Калтыгин М.В, Анохин А.Г. Методы исследований в психологии и физиологии труда: учебно-методическое пособие. ЛГУ им. А.С. Пушкина, СПб, 2012 г., 252 с.
[9] Nguyễn Thị Thanh Thảo. Nghiên cứu tình hình stress và nhu cầu tư vấn tâm lý trên sinh viên Trường Đại học Y Dược Cần Thơ, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 2022, số 45, tr. 128-134.
[10] Ana Carla Lima Barbosa et al. Frequency of vestibular disorder in military firefighterws from Alagoas. Rev. CEFAC. 2014 Set-Out, 16 (5): 1443-1455.