11. KNOWLEDGE, ATTITUDES, PRACTICES AND SOME FACTORS ASSOCIATED WITH SOIL-TRANSMITTED HELMINTH INFECTIONS IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN QUANG NINH PROVINCE IN 2021

Tran Quang Phuc1, Nguyen Thi Bich Huong2, Nguyen Thanh Cong2, Vu Thi Tuoi2, Nguyen Quy Anh1
1 National Institute of Malariology, Parasitology and Entomology
2 Quang Ninh Center for Disease Control

Main Article Content

Abstract

The study was conducted on 420 primary students in Quang Ninh in 2021 to describe knowledge, attitudes, and practices of the students toward soil-transmitted helminthiasis prevention. Results showed that 40% of the students knew two types of helminths; 36.7% knew one type of helminth; 10.4% knew 3 types; and 12.9% of the students did not know any type of worm. Those students who were aware of one harmful effect of soil-transmitted helminthiasis accounted for 41.7%, 44.3% knew 2 or more harmful effects, and 14% did not know any harmful effects of soil-transmitted helminthiasis. The percentage of students with knowledge about one preventive measure, 2 or more prevenetive measures, and no preventive measures for soil-transmitted helminthiasis was 49.3%, 38.8%, and 11.9% respectively. Most of the students' families (97.1%) had hygienic latrines, and 100% of the students were dewormed. Students' personal hygiene practices for soil-transmitted helminthiasis included foot wearing (98.3%), not drinking unboiled water (96.7%), hand washing before eating (92.9%), hand washing after defecation (92.6%), and regular deworming (100%). There should be measures on health education and communication to enhance students' knowledge, attitudes, and practices on prevention of helminthic diseases, also deworming routines once or twice a year for primary school students.

Article Details

References

[1]. WHO (2016). Soil-transmitted helminth infections. Available from http://www.who.int/ mediacentre/factsheets/fs366/en/
[2]. Lê Nguyễn Bảo Khanh, Hà Huy Khôi, Đoàn Thị Mỹ và CS (1998), “Ảnh hưởng của giáo dục sức khoẻ đến thay đổi kiến thức, hành vi và tình trạng tái nhiễm giun trên học sinh tiểu học”, Báo cáo đề tài KHCN, tr. 69 - 80.
[3]. Lê Văn Xanh, Trần Văn Nam, Nguyễn Thị Thanh Thủy và cộng sự (2005). Tình hình nhiễm giun đường ruột và hiệu quả phòng chống giun ở học sinh tiểu học của tỉnh Kiên Giang. Tạp chí phòng chống bệnh sốt rét và các bệnh ký sinh trùng, 1, 92 - 97.
[4]. Nguyễn Mạnh Hùng và Đỗ Trung Dũng (2011). Công tác phòng chống giun sán giai đoạn 2006 - 2010, phương hướng thực hiện chương trình PC bệnh giun sán 2011-2015: Hà Nội,7-15.
[5]. Lê Vân Anh và cộng sự ( 2018), “ Thực trạng nhiễm giun truyền qua đất và một số yếu tố liên quan của học sinh tiểu học tỉnh Quảng Ninh năm 2018”, Tạp chí Y tế công cộng, số 50 tháng 12/2019, tr 63-73.
[6]. Nguyễn Văn Khá, Triệu Nguyên Trung, Nguyễn Văn Chương, Bùi Văn Tuấn và CS, Nghiên cứu đặc điểm dịch tễ học nhiễm giun sán đường ruột ở 3 tỉnh Tây Nguyên, thử nghiệm giải pháp can thiệp ở một số địa bàn, Kỷ yếu CTNCKH Viện Sốt rét-KST-CT Trung Ương (2001-2005), tr.155- 163.