46. KNOWLEDGE, PRACTICE OF REFRACTIVE ERROR PREVENTION AND SOME RELATED FACTORS OF FIRST-YEAR STUDENTS AT NGUYEN TAT THANH UNIVERSITY, IN 2024

Tran Nguyen Anh Nhu1, Huynh Le Truc Giang1
1 Faculty of Health Management, Nguyen Tat Thanh University

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe the knowledge, practice of refractive error prevention and some related factors of first-year students at Nguyen Tat Thanh University, in 2024.
Methods: A descriptive cross-sectional design was conducted on 349 first-year students at Nguyen Tat Thanh University from April 2024 to August 2024.
Results: The percentage of first-year students with correct general knowledge about refractive error prevention was 71.1%, and correct general practice about refractive error prevention was 52.2%. Some factors related to students' practice about refractive error prevention included (p < 0.05): Gender, age group, ethnicity, major, and general knowledge about refractive error prevention. The rate of students with correct practice in preventing refractive errors in the group studying other majors (economics, engineering) was lower than that in the group studying health majors (OR = 0.12; 95% CI: 0.08 - 0.19), the group with incorrect knowledge was lower than that in the group with correct knowledge (OR = 0.20; KTC 95%: 0.12 – 0.33).
Conclusion: First-year students had relatively good knowledge about refractive error prevention (71.1%), but their practice of refractive error prevention was not high (52.2%). The rate of proper refractive error prevention practices was lower among students from other majors and those with incorrect knowledge.

Article Details

References

[1] Cumberland P.M., Peckham C.S., Rahi J.S. Inferring myopia over the life course from uncorrected distance visual acuity in childhood. British
Journal of Ophthalmology. 2007;91(2):151-3.
[2] Eguene M.H. Planning Eye Care for Children. Orbis Internatinational. 2014:1-51.
[3] Mai Viết Kiên, Trương Viết Trường, Nguyễn Thị Quỳnh Hoa và cộng sự. Kiến thức, thái độ, thực hành về phòng cận thị học đường ở học sinh trung học phổ thông chuyên Thái Nguyên. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;Tập 528, Số 2:345-8.354
[4] Biddle R.E. How to Set Cutoff Scores for Knowledge Tests Used In Promotion, Training, Certification, and Licensing. Public Personnel
Management. 1993;22(1):pp.63-79.
[5] Phí Vĩnh Bảo. Nghiên cứu tật khúc xạ ở học viên một số trường sĩ quan quân đội và hiệu quả giải pháp can thiệp [Luận án Tiến sĩ Y học]: Viện vệ sinh dịch tễ trung ương; 2017.
[6] Phạm Thị Xuyên, Phạm Kế Thuận, Nguyễn Văn Tập, Lê Thị Diễm Trinh, Nguyễn Thanh Bình. Thực trạng cận thị và một số yếu tố liên quan ở sinh viên Y dược trường Cao đẳng Bách khoa Nam Sài Gòn, Thành phố Hồ Chí Minh năm 2020. Y học cộng đồng. 2020;58(5):198-201.
[7] Nguyễn Thùy Linh, Bùi Thị Hương Dung, Lương Thị Hải Hà. Thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng đến tình hình Tật khúc xạ của tân sinh viên bác sĩ Đa khoa năm học 2018-2019 trường Đại học Y Dược Thái Nguyên. TNU Journal of Science ang Technology. 2019;194(01):53-7.
[8] Lê Phúc Hậu, Nguyễn Hồng Hà, Vũ Thị Thu Giang. Tình hình cận thị và một số yếu tố liên quan ở học sinh trung học cơ sở thành phố Cà Mau. Y học Việt Nam. 2023;530(1B):222-6.
[9] Lý Minh Đức. Đánh giá chức năng thị giác ở sinh viên các học viện và trường Đại học Công An khu vực Hà Nội [Luận án Tiến sĩ Y học]: Đại
học Y Hà Nội; 2020.
[10] He M., Xiang F., Zeng Y. Effect of Time Spent Outdoors at School on the Development of Myopia Among Children in China. JAMA. 2015;314(11):1142-8.