31. OUT-PATIENT EXPERIENCE WITH MRI SERVICES IN VINMEC NHA TRANG INTERNATIONAL HOSPITAL IN 2023

Duong Minh Duc1, Dang Ngoc Quang2
1 Hanoi University of Public Health
2 Vinmec Nha Trang International Hospital

Main Article Content

Abstract

Introduction: Patient experience during service use is one of the important factors that enhance the quality of the services.
Objectives: This study was conducted to assess the current outpatient experiences with magnetic resonance imaging (MRI) services and its associated factors in Vinmec Nha Trang International Hospital in 2023.
Methods: We applied a cross-sectional design to perform self-administered interviews with 185 outpatients in Vinmec Nha Trang International Hospital during May-June, 2023.
Results: 77.9% of outpatients had a positive assessment of the MRI services. The two aspects that outpatients have the lowest rate of positive assessments are the Experience of performing MRI (53.4%) and the Experience of communication skills of health workers (74.6%). The four remaining aspects of the experience have a high rate of positive assessment ranging from 80-88%. 91.4% of outpatients reported that they could come back to re-use the services if needed. Regarding associated factors, having health insurance and used MRI services were positively related to experiences with MRI services.
Conclusions: Outpatients had a high rate of positive assessment of the MRI services. Our study recommends improving the consultancy and patient support before and after performing MRI.

Article Details

References

[1] Bộ Y tế, Kế hoạch triển khai thực hiện “Đổi mới phong cách, thái độ phục vụ của cán bộ y tế hướng tới sự hài lòng của người bệnh”, Bộ Y tế, chủ biên, Hà Nội, 2015.
[2] Bộ Y tế, Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam (phiên bản 2.0), chủ biên, Hà Nội, 2016.
[3] Đàm Thị Tám Hương và các cộng sự, Khảo sát trải nghiệm khách hàng điều trị nội trú tại Bệnh viện Trưng Vương năm 2019, 2019.
[4] Huỳnh Mỹ Thư, Trải nghiệm của người bệnh khám chữa bệnh ngoại trú và một số yếu tố ảnh hưởng tại bệnh viện quận Thủ Đức Thành phố Hồ Chí Minh năm 2020, Thạc sỹ quản lý bệnh viện, Trường đại Học Y tế công cộng, 2020.
[5] Nguyễn Thị Huyền Trâm, Trải nghiệm của bệnh nhân điều trị nội trú tại Khoa Ngoại, Bệnh viện Đại học Y Hà Nội năm 2018 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sỹ, Trường ĐH Y Hà Nội, 2018.
[6] Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh, Kết quả khảo sát trải nghiệm người bệnh nội trú 6 tháng cuối năm 2019, 2020, truy cập ngày-20/8/2023, tại trang web http://www.medinet.hochiminhcity. gov.vn/chuyen-muc/ket-qua-khao-sat-trai- nghiem-nguoi-benh-noi-tru-6-thang-cuoi-nam- 2019-c8-22649.aspx.
[7] Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh, Kết quả khảo sát trải nghiệm người bệnh nội trú năm 2020, 2021, truy cập ngày-20/8/2023, tại trang web http://mekonghospital.vn/index.php/gioi-thieu/ gioi-thieu-benh-vien/282-kt-qu-kho-sat-tri- nghim-ca-ngi-bnh-trong-thi-gian-iu-tr-ni-tru-ti- cac-bnh-vin-tren-a-ban-thanh-ph-h-chi-minh- trong-nm-2020.html.
[8] Yuhua B, Guanrong F, Dongdong Z et al., Patient experience with outpatient encounters at public hospitals in Shanghai: Examining different aspects of physician services and implications of overcrowding, PLoS One, 12(2), 2017.
[9] C Doyle, L Lennox, D Bell et al., A systematic review of evidence on the links between patient experience and clinical safety and effectiveness, BMJ Open, 3(1), 2013, p. e001570.
[10] Ruth E , Stuart T, Sam J et al., Patient experience and perceived acceptability of whole-body magnetic resonance imaging for staging colorectal and lung cancer compared with current staging scans: a qualitative study, BMJ Open, 7(9), 2017, p. e016391.
[11] E Funk, P Thunberg, A Anderzen-Carlsson, Patients’ experiences in magnetic resonance imaging (MRI) and their experiences of breath holding techniques, J Adv Nurs, 70(8), 2014, p. 1880-90.
[12] Lisa LH, Lisa JM, Allison WB et al., Medical Imaging Outpatients’ Experiences With Receiving Information Required for Informed Consent and Preparation: A Cross-Sectional Study, J Patient Exp, 5(4), 2018, p. 296-302.
[13] Sherri LL, Andrew SG, Evaluation and measurement of patient experience, Patient Experience Journal, 1(1), 2014, p. 28-36.
[14] Rui M, Lu L, Chunyan Z et al., Evaluation of patient experience in county-level public hospitals in China: a multicentred, cross-sectional study, BMJ Open, 9(11), 2019, p. e034225.
[15] The Health Foundation Inspiring Improvement, Measuring patient experience, Evidence scan, 2013.
[16] World Health Organization, Strengthening medical imaging, 2020, truy cập ngày-20/8/2023, tại trang web https://www.who.int/activities/ strengthening-medical-imaging.
[17] Zachary M, Zoe J, The patient experience of high technology medical imaging: a systematic review of the qualitative evidence, Radiography, 17(4), 2011, p. 323-331.
[18] Zachary M, Alan P, Zoe J et al., Patient anxiety and satisfaction in a magnetic resonance imaging department: initial results from an action research study, Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences, 46(1), 2015, p. 23-29.
[19] Jinzhu X, Yinhuan H, Chuntao L et al., What Are the Risk Factors of Negative Patient Experience? A Cross-Sectional Study in Chinese Public Hospitals, INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 56, 2019, p. 0046958019847865.