6. INPATIENT EXPERIENCE OF NUTRITIONAL AND ENVIRONMENTAL CARE IN THE SURGICAL DEPARTMENT VINMEC TIMES CITY INTERNATIONAL GENERAL HOSPITAL IN 2021 AND SOME RELATED FACTORS
Main Article Content
Abstract
Objective: Describe patient experiences regarding nutritional and environmental care at the Surgery Department of Vinmec Times City International General Hospital in 2021 and some related factors. Methods: Cross-sectional description of 228 patients, data collected through the experience assessment toolkit of the US Healthcare Quality Research Agency.
Results: The percentage of patients with positive experiences about nutritional care activities is quite high 89.5%, 3.5% of patients have negative experiences with service staff, 3.5% of meals were not hot and 3.9% of meals were not on time. The proportion of patients with positive experiences about the hospital environment is 86.4% and 13.6% are not positive, of which 9.7% have inpatient facilities that meet their needs. Patients with a hospital stay of less than 2 days experienced positive nutrition care 3.5 times more likely to have a hospital stay of more than 2 days. Self-funded patients had fewer positive nutritional experiences than insurance co-pays (p<0.05). The rate of positive experiences about the environment in the high school group was 2.2 times higher than in the other group, and hospital stays of less than 2 days were 3.1 times higher than those of more than 2 days (p<0.05).
Conclusion: Some less positive experiences, such as meals not being served on time, food not being warmed up, and the dormitory amenities not meeting needs, should be improved in the future.
Article Details
Keywords
Experience, nutrition, patients, environment.
References
World Health Organization– Basic Documents,
Forty-fifth edition, Supplement, October 2006.
[2] Jason A, Victoria N, Dianne M et al., Defining
Patient Experience, Patient Experience Journal
1(2), 2014, 7-19.
[3] Nguyễn Thị Hằng Nguyệt, Trần Văn Long, Đánh
giá sự hài lòng của người bệnh nội trú về chăm
sóc dinh dưỡng tại Bệnh viện Phục hồi chức
năng Nghệ An năm 2021, Khoa học Điều dưỡng,
04 (03), 2021, 107-116
[4] Nguyễn Thị Huyền Trâm, Trải nghiệm của bệnh
nhân điều trị nội trú tại Khoa Ngoại, Bệnh viện
Đại học Y Hà Nội năm 2018 và một số yếu tố liên
quan. Luận văn thạc sỹ Y tế công cộng – ĐH Y
Hà Nội, 2019.
[5] Sở Y tế TP Hồ Chí Minh, Kết quả khảo sát trải
nghiệm của người bệnh trong thời gian điều trị
nội trú tại các bệnh viện trên địa bàn thành phố
Hồ Chí Minh trong năm 2020. 2021, 1-7. Truy
cập tại: https://medinet.gov.vn/quan-ly-chat-luongkham-
chua-benh/ket-qua-khao-sat-trai-nghiemcua-nguoi-benh-
trong-thoi-gian-dieu-tri-noi-truta-cmobile8-37740.aspx
[6] Nguyễn Thành Luân, Phạm Hồng Ngọc, Trương
Quang Bình & CS, Hài lòng của người bệnh nội
trú về dịch vụ cung cấp suất ăn của khoa dinh
dưỡng tại một Bệnh viện trường ĐH tại TP HCM
năm 2017, Nghiên cứu Y học TP. HCM, 22 (1),
2018, 44-49
[7] Trần Thị Thùy Trang và CS, Khảo sát sự hài lòng
của người bệnh về chất lượng khám, tư vấn và
suất ăn khoa dinh dưỡng, Tạp chí Ung thư học
VN, 2020, 428-433
[8] Trần Thị Diệp, Nguyễn Thị Hoài Thu, Phùng Thanh
Hùng và Cộng sự, Trải nghiệm của người bệnh
điều trị nội trú tại Bệnh viện Thanh Nhàn năm 2021
và một số yếu tố liên quan, Khoa học Nghiên cứu
sức khỏe và Phát triển, 6 (5), 2022, 9-17.
[9] Hoàng Văn Trình, Lương Khánh Duy, Trải nghiệm
của người bệnh và thân nhân trong quá trình điều
trị nội trú tại BV Bình Phước năm 2019, Nghiên
cứu Y học TP. HCM, 24 (1), 2020, 27-33.
[10] Geoffrey AS, Jonathan RC, Patient evaluations
of the interpersonal care experience (ICE) in
U.S. hospitals: A factor analysis of the HCAHPS
survey, Patient Experience Journal, 3(1), 2016,
101-109.
[11] Nguyễn Trọng Sơn, Đinh Ngọc Anh, Đàm Thị
Thúy Dung và CS, Trải nghiệm của người bệnh
điều trị nội trú tại Bệnh viện Hữu nghị Việt Đức
năm 2021, Y học Việt Nam, 520 (1A), 2022, 252-257