13. SATISFACTION OF PATIENT/PATIENT'S FAMILY WITH NURSING CARE AT THE DEPARTMENT OF COSMETIC SURGERY OF HANOI MEDICAL UNIVERSITY HOSPITAL IN 2023

Pham Van Thanh1, Nguyen Thi Hong Nguyet1, Pham Thi Thanh Huyen1, Do Thi Hong Ly1, Hoang Van Hong1, Ngo Xuan Khoa2, Nguyen Thi Anh1, Nguyen Thi Kim Dung1, Bui Bich Huyen1, Nguyen Thi Mat1, Pham Quang Anh1
1 Hanoi Medical University Hospital
2 Hanoi Medical University

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe the satisfaction of patients and patients’ families with nursing care at the cosmetic plastic surgery department of Hanoi Medical University Hospital in 2023.


Subjects and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 132 research subjects who were patients or family members directly taking care of patients from June 2023 to December 2023.


Results: Research shows 89,4% Patients/patients’ families are generally satisfied with nursing care. All factors have a high satisfaction rate of over 90%, of which the factor “Nurses’ attitude and communication skills” has the highest satisfaction rate of 97.7%. The lowest satisfaction is “Administrative procedures” with a rate of 92.4%. Up to 97% of patients/patients’ families agreed to return or recommend friends to the hospital, and 93,4% agreed to continue for follow-up examinations and treatment at the Department of Aesthetic Plastic Surgery, Hanoi Medical University Hospital.


Conclusions: In general, the satisfaction with nursing care of patients/patients’ families at the Department of Aesthetic Plastic Surgery at Hanoi Medical University Hospital is quite high. In addition, nurses need to guide patients through administrative procedures and arrange procedures for patients to be quick and easy to understand.

Article Details

References

[1] World Health Organization, Everybody’s
Business: Strengthening Health Systems to
Improve Health Outcomes : WHO’s Frmaework
for Action, World Health Organization; 2007.
[2] Bộ Y tế, Công văn 1626/KCB-QLCL hướng dẫn
kiểm tra, đánh giá chất lượng bệnh viện và khảo
sát HLBN, NVYT năm 2017, 2017.
[3] Bộ Y tế, Tài liệu hướng dẫn quản lý công tác đào
tạo lại và bồi dưỡng y tế cơ sở, 2007.104
[4] Lê Thu Hòa, Đánh giá sự hài lòng của người
bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Đại học Y Hà
Nội, Tạp chí Y học Việt Nam, tập 457, 2017.
[5] Mai Thị Thanh Thủy, Nhận xét sự hài lòng của
người bệnh và người nhà của người bệnh điều
trị nội trú tại khoa Phẫu thuật tạo hình Hàm
mặt Bệnh viện Hữu Nghị Việt Đức; Khóa luận
tốt nghiệp cử nhân y khoa, Trường ĐH Y Hà
Nội, 2016.
[6] Nguyễn Hoa Pháp, Mức độ hài lòng của người
bệnh điều trị nội trú về chăm sóc điều dưỡng tại
Trung tâm tim mạch Bệnh viện Đại học Y Hà
Nội và một số yếu tố liên quan; Luận văn Thạc sỹ
y học, chuyên ngành Quản lý bệnh viện, Trường
ĐH Y Hà Nội, 2016.
[7] Nguyễn Ngọc Nga, Sự hài lòng của người
bệnh điều trị nội trú về chăm sóc điều dưỡng
tại khoa Phẫu thuật chi dưới, Bệnh viện Việt
Đức năm 2020 và một số yếu tố liên quan;
Luận văn Thạc sỹ Y tế Công cộng, Trường ĐH
Thăng Long, 2020.
[8] Alharbi HF, Alzahrani NS, Almarwani AM, et
al. Patients’ satisfaction with nursing care quality
and associated factors: A cross-section study.
Nurs Open. 2023;10(5):3253-3262. doi:10.1002/
nop2.1577