17. CURRENT STATUS OF MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT SERVICES OF THE DAYTIME TREATMENT DEPARTMENT, CHILDREN'S HOSPITAL 2, HO CHI MINH CITY IN 2024
Main Article Content
Abstract
Objective: To evaluate the quality of medical examination and treatment and analyze some factors related to the quality of medical examination and treatment services at the Day Treatment Department of Children's Hospital 2, Ho Chi Minh City in 2024.
Research method: Descriptive cross-sectional study.
Results: 85.6% of pediatric patients' families were satisfied with the quality of medical examination and treatment services at the Day Treatment Department - Children's Hospital 2 in 2024 with an average score of service quality of 4.14 ± 0.89. Some factors related to the opinions of the pediatric patient's relatives about the quality include the gender and age of the pediatric patient's relatives, the ability of medical staff to quickly and effectively handle complaints and difficulties of patients and relatives; medical staff fully and thoughtfully prepare all aspects for the patient's discharge.
Conclusion: The study shows that to improve the quality of medical examination and treatment services, it is necessary to pay attention to the group of female pediatric patient's relatives; children are the group that needs active support from medical staff, quick and effective handling as well as attentive care, carefulness, and responsibility of medical staff in their work.
Article Details
Keywords
quality of medical examination and treatment services, Daytime treatment department, Key Quality Characteristics Assessment for Hospitals (KQCAH) model
References
[2] Lê Đào Tuấn Huy, Nguyễn Đức Huệ, Trần Thúy Hạnh (2024) Hài lòng của người nhà bệnh nhi tại Khoa Hô hấp bệnh viện Nhi đồng 2 thành phố Hồ Chí Minh năm 2023 và một số yếu tố liên quan. Y học Việt Nam, 2024. 359(2): p. 295-300.
[3] Trần Đắc Nguyên Anh (2022). Trãi nghiệm bệnh nhân điều trị nội trú tại các khoa Nội điều trị theo yêu cầu bệnh viện Nhi đồng 2 và các yếu tố liên quan năm 2022. Luận văn tốt nghiệp Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch.
[4] Nguyễn Thành Thu Hiền (2020) .Ứng dụng mô hình KQCAH (key quality characteristics assessment for hospitals) đánh giá sự hài lòng về chất lượng dịch vụ Bệnh viện Phụ sản Quốc tế Sài Gòn. Luận văn tốt nghiệp Thạc sĩ Quản trị Kinh doanh Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh.
[5] Keshtkar V, Bazgir M, Mehrdad Anvar (2017).Does implementation of ISO standards in hospitals improve patient satisfaction?. J Health Man & Info. 2017; 4(1):7-11.
[6] Hà Nam Khánh Giao, Lê Duyên Hằng (2011). Các yếu tố tác động đến độ thỏa mãn về chất lượng dịch vụ Khoa Khám chữa bệnh theo yêu cầu, Bệnh viện Thống Nhất. Phát triển Kinh tế. 2011;252:44-53.
[7] Dinh Hong Diem Thuy, Tran Thi Thanh Phuong, et al. (2021) Evaluation of patient satisfaction and the service quality of the outpatient care at the Heart Institute of Ho Chi Minh City. Ho Chi Minh City Open University Journal of Science. 2021; 11(1):46-59.
[8] Vũ Văn Thái và cộng sự (2021). Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng với chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh của người bệnh nội trú tại Bệnh viện đa khoa Diễn Châu - Nghệ An năm 2020. Y học Việt Nam. 2021; 503(số đặc biệt):244-254.