30. EVALUATION OF CHANGES IN EFFECTIVE COMMUNICATION CRITERIA BASED ON THE AIDET MODEL AMONG NURSING STUDENTS OF THANG LONG UNIVERSITY AT CLINICAL SITES IN THE ACADEMIC YEAR 2024-2025

Nguyen Thi Thuy Trang1, Vu Ngoc Vuong2, Le Duc Sang1, Do Quang Tuyen1
1 Thang Long University
2 Huu Nghi Hospital

Main Article Content

Abstract

Objective: To assess the changes in effective communication criteria among nursing students of Thang Long University before and after a training intervention based on the AIDET model.


Subjects and methods: A one-group pretest-posttest quasi-experimental study was conducted on second and third-year nursing students who had completed the physical assessment course and were undertaking clinical practice at hospitals from August 2024 to June 2025. Students were observed by the researchers during communication with patients and assessed using a structured checklist consisting of five AIDET - based criteria: Acknowledge, Introduce, Duration, Explanation, and Thank you. Assessments were performed at two time points: immediately before and after the intervention.


Results: The mean AIDET practice score increased significantly from 4.62 ± 3.26 to 8.61 ± 1.09, with a statistically significant difference (p < 0.001).


Conclusion: The application of the AIDET model significantly improved the communication skills of nursing students in real patient interactions. The proportion of students performing well and the mean scores for AIDET criteria increased markedly after the intervention.

Article Details

References

[1] Nguyễn Văn Hiến, Lê Thị Hòa. Giáo trình kỹ năng giao tiếp dành cho cán bộ y tế. Nhà xuất bản Y học, Hà Nội, 2020.
[2] Đào Văn Long, Nguyễn Thị Đoàn Hương. Dự án đẩy mạnh huấn luyện kỹ năng trên lâm sàng tại 8 trường/khoa y Việt Nam. Nhà xuất bản Y học, Hà Nội, 2009.
[3] Bộ Y tế. Tài liệu hướng dẫn thực hiện giao tiếp, ứng xử của cán bộ y tế, 2015.
[4] Lê Thị Dịu, Lê Văn Cường, Phạm Văn Bằng, Nguyễn Thị Thùy Trang và cộng sự. Đánh giá hiệu quả giao tiếp của nhân viên y tế khi áp dụng mô hình AIDET tại các khoa lâm sàng Bệnh viện Đa khoa huyện Yên Định, Thanh Hóa năm 2024. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, 2024, 07 (06): 168-176.
[5] Võ Thị Thủy. Hiệu quả của chương trình tập huấn giao tiếp của điều dưỡng với mô hình AIDET. Kỷ yếu Hội nghị khoa học Hồi sức cấp cứu và Chống độc Việt Nam, 2017: 3-55.
[6] Nguyễn Thị Minh Hà. Đánh giá hiệu quả giao tiếp của điều dưỡng sau khi áp dụng mô hình AIDET tại Bệnh viện Đa khoa tỉnh Ninh Bình. Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, tập 527 (1): 320-321.
[7] Nguyễn Thị Ánh Nhung. Hiệu quả can thiệp giao tiếp của điều dưỡng thông qua sự hài lòng của người bệnh. Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh, Chuyên đề Điều dưỡng Kỹ thuật Y học, 2019, tập 23 (5): 272-273.