SATISFACTION OF INSURED PATIENTS GETTING DIAGNOSIS AND TREATMENT SERVICES IN HOI AN HEALTH STATION, CHO MOI DISTRICT, AN GIANG PROVINCE IN 2020: STATUS AND SOME ASSOCIATED FACTORS.

Thanh Hải Nguyễn, Thanh Hùng Phùng, Quỳnh Anh Phạm

Main Article Content

Abstract

Research was conducted with two objectives which are to describe and to analyze some factors affecting the satisfaction of insured patients getting diagnosis and treatment service in Hoi An health station, Cho Moi district, An Giang province. The research design is cross-sectional description, combining quantitative and qualitative. The research used SERQUAL questionaire, interviewed 288 inpatients. The research results show that 81.2% insured patients satisfied with diagnosis and treatment service in Hoi An health station, in which the overall satisfaction rate of insured patients with sympathy factor is 74.7%. Factor having lowest satisfaction rate of insured patient is trust factor (60.1%). Our study also found some factors related to patient satisfaction. They are occupation (OR = 2.1), number of visits per year (OR = 2.5), number of times using health insurance card (OR = 2.0), health insurance services counseling (OR = 2.6). The research results provide scientific evidence to advise the Board of Directors to propose solutions to improve the quality of medical examination and treatment and increase patient confidence.

Article Details

References

1. Đặng Hoàng Dũ (2014), Sự hài lòng của người bệnh sử dụng bảo hiểm y tế về dịch vụ khám và điều trị ngoại
trú tại khoa Khám bệnh Bệnh viện đa khoa Sa Đéc tỉnh Đồng Tháp 2014, Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Trường
Đại học Y tế công cộng.
2. Đinh Văn Ngọc Ẩn (2012), Sự hài lòng của người có thẻ bảo hiểm y tế đến khám bệnh, chữa bệnh tại Trạm
y tế xã Long Hưng A, huyện Lấp Vò, tỉnh Đồng Tháp 2012, Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Trường Đai học Y tế
công cộng.
3. Hà Thị Thúy (2012), Sự hài lòng bệnh nhân sử dụng thẻ bảo hiểm y tế tại Bệnh viện đa khoa thành phố Cần
Thơ năm 2012, Luận văn Thạc sỹ Y tế công cộng, Trường Đại học Y Dược Cần Thơ.
4. Hứa Thành Liêm (2011), Sự hài lòng của bệnh nhân KCB ngoại trú sử dụng BHYT tại khoa Khám bệnh của
Bệnh viện Nguyễn Trãi TPHCM 2011, Luận văn cử nhân y tế công cộng, Đại học Y Dược TP Hồ Chí Minh.
5. Nguyễn Thị Oanh (2013), Đánh giá sự hài lòng của người bệnh ngoại trú về dịch khám chữa bệnh tại khoa
Khám bệnh, Bệnh viện Nông Nghiệp 2013, Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Đại học Y tế Công cộng.
6. Trần Thị Kim Thoa (2015), Đánh giá sự hài lòng người có thẻ bảo hiểm y tế khám chữa bệnh tại Trạm y tế
xã Bình Thạnh, huyện Cao Lãnh, tỉnh Đồng Tháp năm 2015, Luận văn Thạc sỹ Y tế Công cộng, Trường Đại học Y tế
Công cộng.
7. Vương Quan Thành (2016), Sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám bệnh ngoại trú tại khoa Khám
bệnh và giải pháp cải thiện tại Bệnh viện Quân dân y Đồng Tháp 2016, Luận văn chuyên khoa II, Trường Đại học
Y tế Công cộng.