44. KNOWLEDGE, ATTITUDES AND PRACTICES ON SCHOOL MYOPIA PREVENTION AMONG PREVENTIVE MEDICINE STUDENTS AT THAI NGUYEN UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY
Main Article Content
Abstract
Objective: The study aims to assess the knowledge, attitudes, and practices regarding school myopia prevention among preventive medicine students at Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy in the 2024-2025 academic year.
Materials and methods: A cross-sectional study was conducted on 266 students using a survey questionnaire, with data analyzed using SPSS 26.0 software.
Results: 57.1% of students had correct knowledge about myopia prevention. Common risk factors included reading while lying down (100%), reading at a very close distance (94.4%), and prolonged use of electronic devices (86.1%). However, understanding of the role of vitamin D (29.3%) and genetic factors (48.1%) remained limited. Regarding attitudes, 97,3% of students showed concern for myopia prevention, demonstrating awareness of eye protection. In terms of practice, 89.1% followed proper measures, particularly maintaining correct sitting posture (92.5%), studying in well-lit environments (91.7%), and avoiding reading while lying down (98.1%). However, habits such as practicing distance vision (71.4%) and limiting screen time (77.1%) still need improvement.
Conclusions: Although most students have good practice, knowledge still needs to be improved. Additional educational programs on nutrition and genetic factors in myopia are needed.
Article Details
Keywords
School myopia, students, school myopia prevention.
References
[2] Nguyễn Thị Huyền và cộng sự. Thực trạng cận thị của học sinh tại một số tỉnh ở Việt Nam năm 2019. Tạp chí Y học dự phòng, 2020, tập 30, số 4, trang 139.
[3] Thực trạng cận thị ở Việt Nam, thống kê tỷ lệ năm 2023, kiến thức cận thị, kiến thức nhãn khoa, tin tức 14-11-2022.
[4] Nguyễn Ngọc Nghĩa, Vương Thị Yên. Kiến thức và thực hành phòng chống cận thị học đường của học sinh Trường Trung học cơ sở Thọ Vinh, huyện Kim Động, tỉnh Hưng Yên năm 2023. Tạp chí Y học Việt Nam, 2024, tập 541, số 2, tr. 72-76.
[5] Nguyễn Thị Diễm. Thực trạng kiến thức, thực hành về phòng chống cận thị học đường của học sinh. Tạp chí Y tế Công cộng, 2021.