32. SATISFACTION STATUS OF INPATIENTS IN TRADITIONAL MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT ACTIVITIES AT THANH BA DISTRICT HEALTH CENTER, PHU THO PROVINCE, 2024
Main Article Content
Abstract
Objective: The objective of the study is to describe the satisfaction of inpatients of the traditional medicine department with medical examination and treatment activities at Thanh Ba District Health Center, Phu Tho province in 2024 and some influencing factors.
Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on 261 patients using the assessment tool based on Decision No. 3869/QĐ-BYT of the Ministry of Health. Satisfaction levels were measured using a Likert scale: <4 points as dissatisfied and ≥4 points as satisfied. The association was analyzed using odds ratio (OR) and 95% confidence interval (CI).
Results: The results showed that the rate of inpatients receiving traditional medicine treatment at Thanh Ba District Health Center, Phu Tho Province, was generally satisfied with the medical services (91.6%) and the average overall satisfaction score was high (4.2 points/5 total points). Patients with a high level of education from junior high school or higher, unmarried/widowed/divorced/separated patients, and patients living further from the hospital had a higher rate of satisfaction with traditional medicine examination and treatment services. Conclusion: The percentage of patients receiving traditional inpatient treatment at Thanh Ba District Health Center, Phu Tho province who are generally satisfied with medical services is very high. It’s necessary to implement a larger and qualitative research to provide evidence of satisfaction of patients treated with traditional medicine in the province.
Article Details
Keywords
inpatients satisfaction, Traditional Medicine, Thanh Ba District Health center, 2024
References
[2] Bộ Y tế. Bộ tiêu chí đánh giá sự hài lòng của người bệnh nội trú đối với bệnh viện. QĐ 3869/2019-BYT. 2019;
[3] Bộ Y tế. Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài long người bệnh và nhân viên y tế. Quyết định số 3869/QĐ-BYT. 2019.
[4] Ebn Ahmady A, Pakkhesal M, Zafarmand AH, Lando HA. Patient satisfaction surveys in dental school clinics: a review and comparison. J Dent Educ. Apr 2015;79(4):388-93.
[5] Mills I, Frost J, Cooper C, Moles DR, Kay E. Patient-centred care in general dental practice--a systematic review of the literature. BMC Oral Health. Jun 5 2014;14:64. doi:10.1186/1472-6831-14-64
[6] Vũ Văn Du và cộng sự. Nghiên cứu mô tả cắt ngang về sự hài lòng của người bệnh nội trú về chất lượng dịch vụ y tế tại Khoa Điều trị theo yêu cầu, Bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2016. Đề tài cấp cơ sở 2016
[7] Tạ Thị Tươi, Vũ Mạnh Tuấn. Sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ chăm sóc nha khoa tại Viện Đào tạo Răng Hàm Mặt,Trường Đại học Y Hà Nội năm 2018. Tạp chí Y học Lâm sàng. 2019: Số 114 (01 - 2020):66-75
[8] Parasuraman VAZ, Leonard L. Berry. Moving forward in service quality research: Measuring different customer-expectation levels, comparing alternative scales, and examining the performance-behavioral intentions link. Marketing Science Institute. 2024.
[9] Phạm Chí Linh và cộng sự. Nghiên cứu thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng sự hài lòng của người bệnh về khám, chữa bệnh tại bệnh viện đa khoa Cà Mau và đánh giá hiệu quả một số giải pháp can thiệp năm 2022-2023. Tạp chí Y học Việt Nam. 09/25 2023;530(1B); doi:10.51298/vmj.v530i1B.6700
[10] Akthar N, Nayak S, Pai Y. Determinants of patient satisfaction in Asia: Evidence from systematic review of literature. Clinical Epidemiology and Global Health. 23; 2023, 101393. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221339842300180X\