24. INPATIENT SATISFACTION WITH SURGICAL EXAMINATION AND TREATMENT SERVICES AT THANH BA DISTRICT HEALTH CENTER, PHU THO PROVINCE IN 2024
Main Article Content
Abstract
Objective: The objective of the study was to describe the satisfaction of inpatients with surgical examination and treatment services at Thanh Ba District Health Center, Phu Tho Province in 2024 and some related factors.
Method: A cross-sectional descriptive study design with analysis on 382 surgical patients. Data collection techniques as well as quantitative data collection tools were applied according to Decision No. 3869/QD-BYT dated August 28, 2019 of the Ministry of Health on promulgating forms and instructions for surveying patient and medical staff satisfaction.
Results: The rate of inpatient surgical treatment had a fairly high satisfaction rate, accounting for 87.5% -92.9% depending on the criteria groups. The average satisfaction score was also very high, from 4.21 - 4.47 points (out of 5 maximum points). Patients with low educational level and without health insurance card have lower satisfaction with medical examination and treatment service than other patients.
Conclusion: satisfaction of inpatients with surgical examination and treatment services at Thanh Ba District Health Center is high. Health Center need to focus on improving facilities and take measures to improve satisfaction with patients with low educational level and without health insurance card.
Article Details
Keywords
Inpatient satisfaction, surgical treatment, factors, Thanh Ba District Health Center, 2024
References
[2] Rajkumari, Bishwalata, Polly, Nula. Patient’s satisfaction with care in a government health facility in North East India: A cross-sectional study. Journal of Medical Society. 2017;31(2):94-98.
[3] Nguyễn Đức Thành, Bùi Công Sự, Nguyễn Nguyên Ngọc. Sự hài lòng của ngƣời bệnh nội trú về chất lượng dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh tại Bệnh viện đa khoa huyện Krông Ana, tỉnh Đắk Lắk năm 2017. Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển. 2018;Số 2-2018(tập 2):50-57.
[4] Lê Văn Hà. Sự hài lòng của người bệnh điều trị nội trú về dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh và một số yếu tố ảnh hưởng tại Bệnh viện Đa khoa tỉnh Ninh Thuận năm 2018. Luận văn bác sỹ chuyên khoa II tổ chức quản lý y tế trường Đại học y tế Công Cộng. 2018.
[5] Bộ Y tế. Thông tư hướng dẫn thực hiện quản lý chất lượng dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh tại Bệnh viện, Số: 19/2013/TT-BYT. July 2013.
[6] Mills I, Frost J, Cooper C, Moles DR, Kay E. Patient-centred care in general dental practice - a systematic review of the literature. BMC Oral Health. 2014;14(1):64. doi:10.1186/1472-6831-14-64
[7] Nguyễn Văn Đại. Sự hài lòng về chất lượng dịch vụ của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện C Thái Nguyên năm 2019 và một số yếu tố ảnh hưởng. Luận văn thạc sĩ quản lý bệnh viện, trường Đại học y tế Công Cộng.:72-73.
[8] Quyết định 3869/QĐ-BYT 2019 mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người người bệnh viên y tế. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/The-thao-Y-te/Quyet-dinh-3869-QD-BYT-2019-mau-phieu-va-huong-dan-khao-sat-hai-long-nguoi-benh-nhan-vien-y-te-425072.aspx. Accessed January 2, 2024.
[9] Press SU. A Theory of Cognitive Dissonance | Leon Festinger [Internet]. [cited 2021 Mar 3]. http://www.sup.org/books/title/?id=3850
[10] A review of patient satisfaction: an appraisal of recent literature | British Dental Journal [Internet]. [cited 2021 Mar 3]. Available from: https://www.nature.com/articles/4800053.
[11] Anderson R. Patient expectations of emergency dental services: a qualitative interview study. Br Dent J. 2004;197(6):331-334;