46. ACADEMIC MOTIVATION OF NURSING STUDENTS AT VINH MEDICAL UNIVERSITY AND SOME RELATED FACTORS

Nguyen Thi Nga1, Nguyen Thi Thanh Hien1, Tran Thi Thanh Tam1
1 Vinh Medical University

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe the current academic motivation of nursing students at Vinh Medical University and identify some related factors. Research subjects and methods: Cross-sectional descriptive study on 626 nursing students at Vinh Medical University from August 2024 to April 2025. The AMS-C28 toolkit uses a 7-point Likert scale for assessments of academic motivation.


Results: In 616 students, the proportion of students in the "Poor academic motivation" group accounted for 65.7%, and those with good academic motivation accounted for only 34.3%. Most of the types of academic motivation have an average score above 4. The external motivation score to determine the highest average is 5.4±1.1, and the non-motivation score has the lowest value of 2.2±1.2 in the types of motivation. Some factors such as self-confidence, encouragement from family and friends, image of nurses in society, easy-to-understand teaching methods, encouragement and guidance from teachers in learning and training programs have a statistically significant relationship with academic motivation.


Conclusion: The rate of students with academic motivation is 34.3%. There is a relationship between academic motivation and self-confidence, encouragement from family and friends, image of nurses in society, easy-to-understand teaching methods, encouragement and guidance from teachers in learning and training programs.

Article Details

References

[1] Bomia L, Beluzo L, Demeester D, Elander K, Johnson M, Sheldon B. The Impact of Teaching Strategies on Intrinsic Motivation.; 1997. Accessed September 15, 2024. https://eric.ed.gov/?id=ED418925
[2] Ngô Đình Tâm. Nghiên Cứu Động Lực Học Tập Của Sinh Viên Trường Đại Học Công Nghiệp Thực Phẩm Tp.Hcm. In: Đề Tài Nghiên Cứu Khoa Học. Trường Đại Học Công Nghiệp Thực Phẩm Tp.Hcm Khoa Quản Trị Kinh Doanh
[3] Nga HTM, Kiệt NT. Phân tích các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên kinh tế Trường Đại học Cần Thơ. Tạp Chí Khoa Học Trường Đại Học Cần Thơ. 2016; Số 46:107-115. doi:10.22144/ctu.jvn.2016.575
[4] Wasityastuti W, Susani YP, Prabandari YS, Rahayu GR. Correlation between academic motivation and professional identity in medical students in the Faculty of Medicine of the Universitas Gadjah Mada Indonesia. Educ Médica. 2018;19(1):23- 29.doi:10.1016/j.edumed.2016.12.010
[5] Trần Thùy Dương và cộng sự. Động cơ học tập của sinh viên điều dưỡng chính quy tại trường Đại học Y dược Hải Phòng. Tạp Chí Khoa Học Điều Dưỡng. 2019;2(1):96-104.
[6] Elbsuony MMM. Correlation between academic motivation to study nursing and health-related quality of life among nursing students. J Am Sci. 2016;12(12):95- 103.
[7] Huỳnh Thị Ngọc My, Nguyễn Thị Xuân Quỳnh và cộng sự. Động lực học tập và các yếu tố liên quan của sinh viên điều dưỡng trường đại học Y dược Cần Thơ. Tạp chí Y dược học Cần Thơ- số 62/2023. 230-237.
[8] An NT, Phan V, Thắng M, et al. Study of the factors associated to the academic motivation of the students of Hue University of Medicine and Pharmacy. Published online September 27, 2021.
[9] Phuong NN. Intrinsic and Extrinsic Academic Motivation of Students in Teacher Education University of Ho Chi Minh City, Vietnam. Int J Educ Sci. 2020;31(1-3). doi:10.31901/24566322.2020/31.1-3.1144
[10] Đoàn Minh Nhật, Nguyễn Thị Mỹ Hiền, Lê Lưu Hoài Thu. Stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên Điều dưỡng tại đại học Y dược Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng - Tập 07 - Số 06 (2024).
[11] Saeedi M., Ghafouri R., Tehrani FJ., and Abedini Z. The effects of teaching methods on academic motivation in nursing students: A systematic review. Journal of education and health promotion. 2021. 10, 271-279, https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1070_20.