THE CURRENT SITUATION OF MEDICAL STAFF COMMUNICATION WITH PATIENTS IN HOC MON STATE REGISTRATION HOSPITAL
Main Article Content
Abstract
Background: In addition to the professional capacity and ethical qualities, the attitude and communication behavior of medical staff with patient are important prefix can not missing, in order to create trust, satisfy patients and create quality medical examination and treatment services. Objective: Determine the state of behavioral communication and a number of factors related to the actual state of medical staff communication with patients at Hoc Mon State Registration Hospital in 2020. Methods: Cross-sectional descriptive. Results: Assessment of the importance level of communication skills in medical staff communication with the patient is 85.2% or more. In which, the level of importance: skills to establish relationships when communicating with patients 85%, listening skills to patients 91.1%; expression skills 94%, questioning skills 87.3%; emotional and behavior control skills 90.5%. Over 90% of research subjects agree with the benefits and importance of medical staff communication skills with patients during medical examination and treatment. The department’s characteristics are related to the assessment of the importance of communication with patients during medical examination and treatment. Income is positively correlated with assessment of the importance of communication with patients during medical examination and treatment. Conclusions: The actual state of medical staff communication with patients at Hoc Mon General Hospital is relatively good in both aspects: awareness and communication practice.
Article Details
Keywords
Communication, behavior, medical staff, Likert, Hoc Mon registered hospital
References
bvdkhocmon.vn/Gioi-thieu/Gioi-thieu-ad91.html.
2. Bộ Y tế (2001), Quy định về chế độ giao tiếp trong các cơ sở khám chữa bệnh (Ban hành kèm theo Quyết định
số : 4031/2001/QĐ-BYT, ngày 27/9/2001 của Bộ Y tế). Government Document, 11.
3. Bộ Y tế (2014), Nội dung Thông tư số 07/2014/TT-BYT ngày 25/02/2014 của Bộ trưởng Bộ Y tế quy định về
quy tắc ứng xử của công chức, viên chức, người lao động làm việc tại các cơ sở y tế, Government Document, 2,
4. Bộ Y tế (2015), Hướng dẫn thực hiện giao tiếp ứng xử của cán Bộ Y tế, Hà Nội, Government Document, 1,
5. Đỗ Thị Ngọc (2012), Nâng cao năng lực của điều dưỡng trong công tác giáo dục sức khỏe cho người bệnh điều
trị nội trú tại Bệnh viện E tháng 6/2012 - 6/2014, Trường Đại học Y tế Công cộng, Hà Nội.
6. Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh (2018), Báo cáo kết quả hoạt động ngành Y tế thành phố năm 2018 và phương
hướng hoạt động năm 2019.
7. Đinh Ngọc Toàn, Trần Thị Nhung (2012), Khảo sát thực trạng thực hành quy chế giao tiếp của điều dưỡng viên
đối với người bệnh tại Bệnh viện Đa khoa Ninh Bình.