15. CURRENT STATUS OF PARTICIPATING IN SCIENTIFIC RESEARCH OF STUDENTS AT THE INSTITUTE OF PREVENTIVE MEDICINE AND PUBLIC HEALTH TRAINING - HANOI MEDICAL UNIVERSITY IN 2023

Le Dinh Luyen1, Le Thi Huong1, Pham Bich Diep1, Nguyen Thi Thu Huong1, Dam Thi Ngoc Anh1
1 Hanoi Medical University

Main Article Content

Abstract

Introduction: Scientific research is an important activity that helps health students develop skills and apply knowledge into practice. However, the rate of students participating in scientific research is still low due to many difficulties such as limitations in knowledge, time and funding.


Objective: Describe the current status of scientific research participation and identify factors related to publishing scientific articles of students of the Institute of Preventive Medicine and Public Health - Hanoi Medical University in 2023.


Research methods: Cross-sectional descriptive study on 236 students of the Institute of Preventive Medicine and Public Health - Hanoi Medical University in 2023. Data were collected through self-administered questionnaires, focusing on surveying the current status and factors related to students' participation in scientific research.


Results: 10.6% of students had participated in scientific conferences, with 4.2% being the lead author and presenter. 20 students contributed to at least 1 published domestic article and 5 students contributed to at least 1 published international article. Additionally, 11.1% of students were able to write articles independently without the support of their instructors. Notably, attending scientific research training courses was statistically associated with participation in published articles. .


Conclusion: The participation rate of students in scientific research remains low. The university should regularly organize workshops to equip students with the necessary research skills.

Article Details

References

[1] Lê Thị Tuấn Nghĩa. Vai trò của nghiên cứu khoa học trong việc nâng cao chất lượng đào tạo tại Học viện ngân hàng. Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng. 2015; 162: 73-79.
[2] Salgueira A, Costa P, Gonçalves M, Magalhães E, Costa MJ. Individual characteristics and student’s engagement in scientific research: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2012;12:95. doi:10.1186/1472-6920-12-95.
[3] Nguyễn Tuấn Kiệt, Trần Thị Thu Thảo, Võ Ngọc Bảo Trân. Thực trạng và giải pháp thúc đẩy hoạt động tham gia nghiên cứu khoa học của sinh viên khoa Kinh tế, Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 2019; 55(5C): 117-125.
[4] Lê Thị Thu Hà. Nâng cao hiệu quả hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên Trường Đại học Tân Trào. Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào. 2018; 7: 91-96.
[5] Nguyễn Văn Kiệt, Lê Sĩ Thiện. Thực trạng và giải pháp nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học cho sinh viên khoa học Công nghệ sinh hóa - Thực phẩm, Trường Đại học Kỹ thuật - Công nghệ Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp. 2023; 12(4): 61-69.
[6] Lê Xuân Hưng, Nguyễn Thị Thu Hà, Nguyễn Ngọc Anh. Thực trạng năng lực và nhu cầu đào tạo nghiên cứu khoa học của học viên sau đại học tại Đại học Y Hà Nội năm 2021. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2021; 144(8): 176-183.
[7] Trần Thị Hồng, Phạm Hải Yến. Các yếu tố ảnh hưởng tới động lực nghiên cứu khoa học của sinh viên Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp. 2017; 26(6): 59-67.