27. CURRENT STATUS OF MEDICAL EXAMINATION AND TREATMENT SERVICE QUALITY AT THE DAY TREATMENT DEPARTMENT OF CHILDREN’S HOSPITAL 2, HO CHI MINH CITY IN 2024

Nguyen Huynh Bao Ngan1, Nguyen Thanh Hiep2, Tran Minh Thai2,3
1 Children’s Hospital 2
2 Pham Ngoc Thach University of Medicine
3 Ho Chi Minh city Department of Health

Main Article Content

Abstract

Objectives: (1) Evaluate the quality of medical examination and treatment services at the Day Treatment Department of Children's Hospital 2, Ho Chi Minh City in 2024; and (2) Analyze some factors affecting the quality of medical examination and treatment services.


Method: Descriptive cross-sectional study from August 2023 to August 2024.


Results: The overall agreement rate of pediatric patients’ relatives on the quality of medical examination and treatment services at the Day Treatment Department of Children's Hospital 2 in 2024 was 85.6% with an average score of 4.01 ± 0.583. Some factors related to the opinions of the pediatric patient’s family about the quality include gender, education, number of visits and the number of services provided.


Conclusions: The study shows that in order to improve the quality of medical examination and treatment services at the Day Treatment Department, the Children's Hospital 2 needs to conduct more studies to survey the opinions of patients, thereby providing a basis for implementing effective improvement measures.

Article Details

References

[1] Sower V et al, The dimensions of service quality for hospitals: development and use of the KQCAH scale, Health care management review, 2001, 26 (2): p. 47-59.
[2] Lê Đào Tuấn Huy, Nguyễn Đức Huệ, Trần Thúy Hạnh, Hài lòng của người nhà bệnh nhi tại Khoa Hô hấp, Bệnh viện Nhi đồng 2 thành phố Hồ Chí Minh năm 2023 và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Y học Việt Nam, 2024, 359 (2): p. 295-300.
[3] Phạm Đoan Vi, Trần Công Luận, Nguyễn Thị Thu Hà, Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của người thân bệnh nhi về chất lượng dịch vụ chữa bệnh nội trú tại Bệnh viện Nhi đồng thành phố Cần Thơ, Tạp chí Nghiên cứu khoa học và Phát triển kinh tế Trường Đại học Tây Đô, 8/2020, p. 35-51.
[4] Moghaddam M.A, Zarei E et al, Evaluation of service quality from patients’ viewpoint, BMC Health Services Research, 2019, 19/2019, p. 1-7.
[5] Vũ Văn Thái, Hồ Ngọc Thái và cộng sự, Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng với chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Đa khoa Diễn Châu, Nghệ An, năm 2020, Tạp chí Y học Việt Nam, 2021, 503 (số đặc biệt), tr. 244-254.
[6] Phạm Chí Linh, Nguyễn Hồng Hà, Nguyễn Thị Hồng Trân, Nghiên cứu thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng sự hài lòng của người bệnh về khám, chữa bệnh tại Bệnh viện Đa khoa Cà Mau và đánh giá hiệu quả một số giải pháp can thiệp năm 2022-2023, Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 530 (1B), tr. 168-172.