3. KNOWLEDGE, ATTITUDES TOWARDS SCIENTIFIC RESEARCH AMONG NURSING STUDENTS AT DAI NAM UNIVERSITY IN 2024 AND RELATED FACTORS
Main Article Content
Abstract
Objective: This study aimed to describe the knowledge and attitudes of nursing students at Dai Nam University towards scientific research in 2024 and identify related factors.
Subject and method: A cross-sectional study was conducted on 200 nursing students from April to July 2024.
Results: Results showed that only 19% of students had adequate knowledge of scientific research, and merely 10.5% exhibited a positive attitude. Factors influencing knowledge included age, academic year, lecturer encouragement, participation in research groups/clubs, access to scientific information, and plans for postgraduate studies. Attitudes were similarly influenced by these factors, along with information-seeking skills and participation in research projects.
Conclusion: The low percentage of students with adequate knowledge and positive attitudes toward scientific research. The findings suggest a need for adjustments in the university's educational programs and policies to improve students' knowledge and attitudes towards scientific research.
Article Details
Keywords
Knowledge, attitude, research, students, nursing
References
[2] Bùi Trung Hưng và cộng sự. Năng lực tổ chức và triển khai hoạt động nghiên cứu khoa học của giảng viên các trường đại học địa phương thuộc vùng Nam Bộ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học An Giang, 2016, 9: 19 - 25.
[3] Nguyễn Văn Giang, Đoàn Thị Nga, Nguyễn Thị Ánh. Thực trạng nhu cầu tham gia nghiên cứu khoa học của sinh viên ngành điều dưỡng tại Trường Đại học Đại Nam. Tạp chí khoa học Tây Nguyên, 2021, 50, 137.
[4] Nguyễn Thị Xuân Huỳnh. Nghiên cứu thái độ của sinh viên điều dưỡng đối với nghiên cứu khoa học và các yếu tố liên quan. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 2022, 49: 119 - 126.
[5] Phạm Thị Thuý Vũ. Đánh giá năng lực nghiên cứu của sinh viên điều dưỡng và các yếu tố liên quan đến việc tiếp cận năng lực trong hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên điều dưỡng. Tạp chí Y Dược học - Trường Đại học Y Dược Huế, 2022, 6: 90 - 98.
[6] Võ Quang Trung. Thực hiện nghiên cứu khoa học của sinh viên ngành dược tại Thành phố Hồ Chí Minh: Nghiên cứu về thái độ và rảo cản. Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 182 - 187.
[7] M. Memarpour, A.P. Fard, and R. Ghasemi. Evaluation of attitude to, knowledge of and barriers toward research among medical science students. Asia Pacific family medicine, 2015, 14: 1 - 7.
[8] Monica E. Swedish nursing students’ attitudes to and awareness of research and development within nursing. Journal of Advanced Nursing, 2003, 41: 393 – 402.
[9] Smith S O'Byrne L. Models to enhance research capacity and capability in clinical nurses: a narrative review. J Clin Nurs, 2011, 20: 65 - 71.
[10] Semerci et al. Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross-Sectional Study in Turkey. Journal of Nursing Research, 2018, 25: 356 - 361.