14. PEOPLE'S SATISFACTION WITH THE VOLUNTEER MEDICAL EXAMINATION PROGRAM OF THE FACULTY OF MEDICINE, DAI NAM UNIVERSITY IN PO LY NGAI COMMUNE, HOANG SU PHI DISTRICT, HA GIANG PROVINCE IN 2024

Vu Dinh Nam1
1 Dai Nam University

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe people's satisfaction with the voluntary medical examination program of the Faculty of Medicine, Dai Nam University in Po Ly Ngai commune, Hoang Su Phi district, Ha Giang province in 2024.


Subject and method: A cross-sectional descriptive study included 238 eligible and consenting residents in the voluntary medical examination program of the Faculty of Medicine, Dai Nam University in 2024.


Results: This study showed that people were very satisfied with the voluntary medical examination program (overall assessment: 4.85 ± 0.35 points) (satisfaction rate > 96%). In particular, people were most satisfied with the paraclinical implementation stage (4.85 ± 0.36 points) and least satisfied with the program communication approach stage (4.71 ± 0.45 points). The satisfaction rate in the reception stage, paraclinical implementation stage, facilities, and overall assessment of the voluntary medical examination program reached 100%, and the satisfaction rate of people in the program communication approach stage was the lowest at 96.63%.


Conclusion: The overall satisfaction level of people coming to the free medical examination in Po Ly Ngai commune, Hoang Su Phi district, Ha Giang province is 4.85/5 points, in which the satisfaction rate of people in general assessment in all stages of the program reached 100%. In particular, people are most satisfied with the physical facilities (4.87 ± 0.45 points) and least satisfied with the program communication access (4.71 ± 0.45 points).

Article Details

References

[1] Karaca A, Durna Z. Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nurs Open. 2019;6 (2):535-545. doi:10.1002/nop2.237
[2] Doyle C, Lennox L, Bell D. A systematic review of evidence on the links between patient experience and clinical safety and effectiveness. BMJ Open. 2013;3 (1):e001570. doi:10.1136/bmjopen-2012-001570
[3] Peterson KM, Huisingh CE, Girkin C, etal. Patient satisfaction with care in an urban tertiary referral academic glaucoma clinic in the US. Patient Prefer Adherence. 2018;12:775-781.doi:10.2147/PPA.S162439
[4] Bộ Y tế. Quyết định 6858/QĐ-BYT Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam 2016. Accessed December 28, 2023. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/The-thao-Yte/Quyet-dinh-6858-QDBYT-Bo-tieu-chi-chat-luong-benh-vien-VietNam-2016-331011.aspx
[5] Đinh Diệu Hồng, Lưu Văn Trường, Trương Ngân Giang và cộng sự thực trạng và một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng của người bệnh về dịch vụ khám chữa bệnh tại khoa răng bệnh viện trung ương quân đội 108 năm 2023. Tạp chí nghiên cứu Y học.2024;174 (1):294-302 doi.org/10.52852/tcncyh.v174i1.2194.
[6] Nguyễn Huy Ngọc, Lê Cao Anh Huy, Thái Thị Thanh Thủy, và cs. Thực trạng sự hài lòng của người nhà bệnh nhi điều trị ngoại trú tại Bệnh viện Nhi Đồng 2. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;528 (2). doi:10.51298/vmj.v528i2.6117.
[7] Lê Thị Ngọc Anh, Nguyễn Diệp Anh, Trần Ngọc Anh và cs. Sự hài lòng của người dân về chương trình khám chữa bệnh tình nguyện của trường Đại học Y Hà Nội tại xã Cẩm Lương, huyện Cẩm Thủy, tỉnh Thanh Hóa năm 2023. Tạp chí Y học Việt Nam.2024;174 (1). doi.org/10.52852/tcncyh.v174i1.2177.
[8] Anderson JC, Gerbing DW. Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin. 1988;103 (3):411-423. doi:10.1037/0033-2909.103.3.411
[9] Võ Thị Kim Anh, Trần Văn Hưởng, Huỳnh Minh Chín, và cs. Sự hài lòng của người bệnh và một số yếu tố liên quan đến sử dụng dịch vụ khám chữa bệnh tại các trạm y tế huyện Bàu Bàng, Bình dương năm 2019. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;514 (2). doi:10.51298/vmj.v514i2.2656.
[10] Trần Thị Lý, Lê Văn Nhân, Nguyễn Thị Kim Chung. Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến mức độ hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại bệnh viện Việt - Nhật năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;523 (2). doi:10.51298/vmj.v523i2.4536.
[11] Châu Học Khiêm, Nguyễn Thị Thiện Trâm, Thái Khắc Minh. Khảo sát sự hài lòng về việc cấp phát thuốc cho bệnh nhân ngoại trú có bảo hiểm y tế tại trung tâm y tế huyện Phước Long năm 2022. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;520 (2). doi:10.51298/vmj.v520i2.4192.
[12] Hoàng Anh Tuấn, Trịnh Thị Như Ngọc, Nguyễn Đức Trung, Đỗ Xuân Thắng, Nguyễn Việt Hùng. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh đối với hoạt động cấp phát thuốc bảo hiểm y tế ngoại trú tại bệnh viện TWQD 108 năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2022;514 (2). doi:10.51298/vmj.v514i2.2652.
[13] Bùi Tuấn Khoa, Nguyễn Thanh Bình, Lê Hữu Lự, và cs. Kết quả khảo sát sự hài lòng của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Trung ương Quân đội 108 năm 2017. Journal of 108 - Clinical Medicine and Phamarcy. Published online October 10, 2018. Accessed December.
[14] Vũ Văn Du, Nguyễn Huy Tuấn, Nông Minh Hoàng, và cs. Hài lòng của người bệnh đến khám ngoại trú tại Bệnh viện Phụ sản Trung ương năm 2021. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2023;168 (7):226-236. doi:10.52852tcncyh.v168i7.1763.