21. SURVEYING THE NEED TO CHOOSE COSMETIC SERVICES AND SOME INFLUENCING FACTORS OF COSMETIC SERVICES FOR CUSTOMERS IN HO CHI MINH CITY

Phan Minh Nhut1, Nguyen Diep Minh Ai2, Nguyen Duc Hue3
1 Vietnam Society of Aesthetic Plastic Surgery (VSAPS)
2 Dental and Maxillofacial Hospital, Ho Chi Minh City
3 Nguyen Tat Thanh University

Main Article Content

Abstract

The research aims to survey the need to choose cosmetic services and some influencing factors on Ho Chi Minh City customers.


Objective: Survey on the need to choose cosmetic services and some influencing factors of cosmetic services on customers in Ho Chi Minh City.


Research method: Research design: Descriptive cross-sectional study. Time from June - September 2020. Research subjects: Customers visiting hospitals specializing in cosmetic surgery and clinics specializing in cosmetic surgery licensed by the Ministry of Health and the Department of Health of Ho Chi Minh City. Convenience sampling method. Research sample: 423 customers.


Result: Survey results of 423 customers using cosmetic services in Ho Chi Minh City in 2020 showed: Regarding customer characteristics: Female customers account for 65.2%, higher than male customers at 34.8%. Most customers are 25-39 years old, accounting for 44.9%, and 68.1% have a residential address in Ho Chi Minh City. The single rate is 43.7%, and the married rate is 42.6%. Customers with a university degree or higher account for 57.7%. Among them, office workers account for the highest proportion at 19.1%, businesspeople at 18.7%, and artists at only 16.1%. Regarding customers' need to choose and use cosmetic services, most customers intend to use cosmetic services because they want to improve their appearance, 91.72%, and because of social trends. Modern accounts for 91.49%. Influencing factors of different types of cosmetic services: This shows that most customers rate the quality of cosmetic services at an elevated level of 4-5 points. The median satisfaction score is 4.23±0.58; The lowest is 1.53 points, and the highest is 4.95 points. The rate of satisfied customers and helpful reviews with cosmetic services is 76.6%.


Conclusion: Results of a survey of 423 customers in Ho Chi Minh City in 2020 with the following conclusion: Most customers intend to use cosmetic services because they want to improve their appearance 91.72% and because of social trends. Modern society accounts for 91.49%, and most customers are satisfied and give helpful reviews to cosmetic services, accounting for 76.6%.

Article Details

References

[1] Bộ Y tế Malaysia, Hướng dẫn hành nghề chuyên khoa thẩm mỹ, Malaysia, 2013.
[2] Bộ Y tế, Danh mục kỹ thuật và phân tuyến khám chữa bệnh chuyên ngành phẫu thuật tạo hình thẩm mỹ, Bản sửa đổi ngày 25/9/2012, 2012.
[3] Bộ Y tế, Dự thảo Thông tư hướng dẫn yêu cầu văn bằng chuyên môn và các yêu cầu khác đối với Bác sĩ đa khoa thực hiện các kỹ thuật thẩm mỹ và phẫu thuật thẩm mỹ, Hà Nội, 2015.
[4] Bộ Y tế, Quyết định số 7051/QĐ-BYT ngày 29 tháng 11 năm 2016, Ban hành Hướng dẫn xây dựng thí điểm một số chỉ số cơ bản đo lường chất lượng bệnh viện, Hà Nội, 2016.
[5] Bộ Y tế, Tài liệu hướng dẫn phạm vi hoạt động chuyên môn đối với người hành nghề chuyên ngành thẩm mỹ, Hà Nội, 2016.
[6] Bộ Y tế, Thông tư số 21/2017/TT-BYT ngày 10 tháng 05 năm 2017, Sửa đổi danh mục kỹ thuật trong khám, chữa bệnh kèm theo thông tư
43/2013/TT-BYT quy định chi tiết phân tuyến chuyên môn kỹ thuật đối với hệ thống cơ sở khám, chữa bệnh, Hà Nội, 2017.
[7] Bộ Y tế, Quyết định số 3449/QĐ-BYT ngày 07 tháng 6 năm 2018, về việc ban hành tài liệu hướng dẫn quy trình kỹ thuật Phẫu thuật tạo hình
thẩm mỹ, Hà Nội, 2018.
[8] Sở Y tế TP.HCM, Báo cáo đánh giá chất lượng phòng khám chuyên khoa thẩm mỹ trên địa bàn TP.HCM năm 2019, TP.HCM, 2019.
[9] Hội Phẫu thuật Thẩm mỹ Thành phố Hồ Chí Minh, Tổng kết hoạt động Hội Phẫu thuật Thẩm mỹ TP.HCM giai đoạn 2010-2020, Thành phố Hồ Chí Minh, 2020.
[10] Sở Y tế Thành phố Hồ Chí Minh, Tiêu chí chất lượng áp dụng cho phòng khám chuyên khoa thẩm mỹ trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh (phiên bản 1.0), tháng 3/2018, 2018.