45. OUTPATIENTS’ SATISFACTION AND SOME RELATED FACTORS AT INOMAS TRADITIONAL MEDICINE CLINIC, HOANG MAI, HANOI IN 2024

Nguyen Quang Hong1, Bui Hoai Nam2, Nguyen Duc Trong3
1 INOMAS Traditional Medicine Clinic
2 Vietnam Environmental and Marine Sciences Institute
3 Thang Long University

Main Article Content

Abstract

Objective: Describe patient satisfaction using services at INOMAS Traditional Medicine Clinic and some related factors in 2024.


Method: Analytical cross-sectional descriptive study.


Results: The overall satisfaction rate of research subjects with the medical services used was relatively high (85.3%), the remaining 14.7% were not satisfied with the service. In particular, the satisfaction rate for 7 aspects “administrative procedures”, “daily treatment operations”, “information”, “patient service facilities”, “technicians' attitudes, medical staff”, “care outcomes” and “medical services at the clinic” are 91%, 88.1%, 91%, 95.3%, 96.4%, 83.1% and 89.6%. Analysis results show that gender is related to satisfaction with medical services with p = 0.003 (OR = 2.87, 95%CI = 1.41-5.82).


Conclusion: The overall satisfaction rate of research subjects on the use of health service was 85.3%. Factors related to overall health service satisfaction with statistical significance p < 0.05 were only gender. Other factors such as income, professional education level, number of days and form of treatment no relationship with satisfaction with health services was found (with p > 0.05).

Article Details

References

[1] Võ Thị Kim Anh và cộng sự, Sự hài lòng của người bệnh và một số yếu tố liên quan đến sử dụng dịch vụ khám chữa bệnh tại các trạm y tế huyện Bàu Bàng, Bình Dương năm 2019, Tạp chí Y học Việt Nam, tập 514, tháng 5, số 2, năm 2022, tr. 313-317.
[2] Tạ Minh Đức, Sự hài lòng của người mắc bệnh phổi tắc nghẽn mạn tính điều trị ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Bạch Mai năm 2018 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sỹ y tế công cộng, Trường Đại học Thăng Long, 2018.
[3] Nguyễn Trung Nghĩa, Ngô Quang Thiện, Sự hài lòng của người bệnh nội trú về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh và một số yếu tố liên quan tại Bệnh viện Đa khoa khu vực Long Khánh năm 2022, Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, số 65, 2023, tr. 43-48.
[4] Thái Đức Thuận Phong và cộng sự (2022), Khảo sát mức độ hài lòng của người bệnh điều trị nội trú ngày ra viện tại Bệnh viện Tim mạch An Giang năm 2022, truy cập ngày 14/8/2024, tại trang web http:// benhvientimmachangiang.vn/DesktopModules/NEWS/DinhKem/1500_22.P.DD--Ks-muc-do-HLNB-BN-DT-ngoai-tru.pdf
[5] Đào Duy Quân và cộng sự, Sự hài lòng của người bệnh với dịch vụ y tế tại Khoa Điều trị theo yêu cầu, Bệnh viện Phụ Sản Trung ương năm 2021, Tạp chí Y học Việt Nam, tập 512, tháng 3, số 1, năm 2022, tr. 155-159.
[6] Nguyễn Hoàng Thanh, Niên Thị Thiện Mỹ (2023), Sự hài lòng của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Y Dược cổ truyền Tuyên Quang năm 2021-2022, Tạp chí Y học Việt Nam, số 1, tháng 1 năm 2023, tr. 316-321.
[7] Vũ Văn Thái và cộng sự, Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến sự hài lòng với chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh của người bệnh nội trú tại Bệnh viện Đa khoa Diễn Châu, Nghệ An, năm 2020, Tạp chí Y học Việt Nam, số đặc biệt 1, 2021, tr. 244-254.
[8] Tạ Văn Trầm, Ngô Thị Kim Giàu, Sự hài lòng của người bệnh ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa Tiền Giang, Tạp chí Y học Việt Nam, tháng 10, số 2, năm 2023, tr. 329-333.
[9] William G Lehrman, Marc N Elliott, Megan K Beckett et al, Gender differences in patients' erceptions of inpatient care, Health Serv Res., 2012, 47(4): 1482-501.
[10] World Health Organisation, Delivering quality health services: A global imperative for universal health coverage, 2020.