16. SOME FACTORS RELATED TO THE QUALITY OF PATIENT RESTROOMS AT THE NATIONAL OBSTETRICS AND GYNECOLOGY HOSPITAL IN 2023

Tran Thi Len1, Dang Thi Hong Thien1, Pham Thu Thuy1, Le Thi Ngoc Huong1, Nguyen Thi Phuong1, Nguyen Thi Son1, Phung Quoc Diep2, Ngo Van Toan3
1 National Hospital of Obstetrics and Gynecology
2 Bach Mai Hospital
3 Institute for Preventive medicine and Public health, Hanoi Medical University

Main Article Content

Abstract

Objective: To identify some factors related to the quality of patient restrooms.


Subject and methods: A cross-sectional descriptive study was conducted on all 165 patient restrooms, with a total of 660 evaluations at the National Obstetrics and Gynecology Hospital in 2023. The overall quality of the restrooms was considered up to standard when all aspects were rated as satisfactory.


Results: Restrooms with overall satisfactory quality accounted for 21.8%. Restrooms in buildings A, BC, H and K were 7.6 times more likely to meet high-quality standards compared to restrooms in buildings D, G, and the requested clinics. Restrooms that completed the sanitation checklist were 33.6 times more likely to be of high quality compared to those that did not complete the checklist. Outpatient restrooms were 4.46 times more likely to meet high-quality standards than inpatient restrooms (p < 0.05). Factors include: deteriorating facilities, lack of restrooms, shortage of cleaning staff, cleaning staff lacking knowledge and awareness of restroom sanitation, and poor restroom usage habits of patients increase the risk of restrooms not meeting standards.


Conclusion: Factors related to facilities; restroom cleaning activities, inspection and supervision; the number and quality of cleaning staff; patient restroom usage awareness and characteristics; and hospital support are associated with the quality of patient restrooms. Therefore, the hospital needs to intervene based on these risk factors to improve the quality of patient restrooms.

Article Details

References

[1] Cổng thông tin Bộ Y tế, Nhà vệ sinh trong bệnh viện: “chuyện nhỏ” mà không nhỏ, https://moh .gov.vn/tin-lien-quan/-/asset_publisher/vjYyM7 O9aWnX/content/nha-ve-sinh-trong-benh-vien-chuyen-nho-ma-khong-nho?inheritRedirect=false (accessed January 16, 2023).
[2] Bộ Y tế, Quyết định số 5959/QĐ-BYT ngày 31 tháng 12 năm 2021 về việc ban hành Bộ tiêu chí xanh - sạch - đẹp, 2021.
[3] Nguyễn Viết Hải, Nghiên cứu sự hài lòng của bệnh nhân với dịch vụ khám chữa bệnh tại Khoa Khám bệnh theo yêu cầu, Bệnh viện Phổi Trung ương năm 2017, Luận văn tốt nghiệp bác sỹ, Trường Đại học Y Hà Nội, 2017.
[4] Ngô Văn Chúa, Trải nghiệm của người bệnh nội trú và một số yếu tố ảnh hưởng tại Khoa Ngoại Chấn thương Chỉnh hình - Bỏng, Bệnh viện Đa khoa thành phố Cần Thơ năm 2021, Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Đại học Y tế công cộng, 2021.
[5] Nguyễn Minh Tuấn, Thực trạng trải nghiệm của người điều trị nội trú và một số yếu tố ảnh hưởng tại Khoa Nội, Bệnh viện Đa khoa khu vực Tân Châu, tỉnh An Giang năm 2021, Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Đại học Y tế công cộng, 2021.
[6] Võ Nguyễn Phước Thảo, Trải nghiệm của người bệnh nội trú tại một số khoa lâm sàng thuộc Bệnh viện Đa khoa tỉnh Kiên Giang năm 2020 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Đại học Y tế công cộng, 2020.
[7] Lê Thiện Quỳnh Như, Khảo sát sự trải nghiệm của người bệnh về dịch vụ y tế nội trú tại Bệnh viện Nhân dân Gia Định, năm 2019, Luận văn bác sỹ chuyên khoa II: Tổ chức quản lý y tế, Đại học Y tế công cộng, 2019.
[8] Chu Thị Thanh Loan, Trải nghiệm của sản phụ về dịch vụ chăm sóc sau mổ lấy thai tại Bệnh viện Phụ Sản Hà Nội năm 2020 và các yếu tố ảnh hưởng, Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Đại học Y tế công cộng, 2020.
[9] Nguyễn Thị Kim Loan, Phạm Văn Lình, Tình hình và kết quả thực hiện bộ tiêu chí chất lượng đánh giá mức độ an toàn phẫu thuật theo Quyết định 7482/QĐ-BYT của Bộ Y tế tại Bệnh viện Đa khoa Trung tâm An Giang năm 2020-2021, Tạp chí Dược học Cần Thơ, 2021, số 37, tr. 198-206.