9. STUDY ON THE SATISFACTION OF INPATIENT PATIENTS AND SOME RELATED FACTORS AT HOAN MY DA LAT GENERAL HOSPITAL, LAM DONG IN 2024

Nguyen Thi Bich Thuy1, Ngo Thi Thu Hien2, Nguyen Phuong Anh3, Pham Thi Thuy Dung3
1 Hoan My Da Lat General Hospital
2 Thang Long University
3 Phenikaa University

Main Article Content

Abstract

Objective: To evaluate the satisfaction of inpatients at Hoan My Da Lat General Hospital, Lam Dong in 2024 and analyze some related factors.


Research objects and methods: A cross-sectional study was conducted on 350 inpatients at Hoan My Da Lat General Hospital, Lam Dong. Information was collected using a self-administered questionnaire and a satisfaction assessment scale developed by the Ministry of Health 2019.


Results: The overall satisfaction rate was 71.1%, with an average score of 4.54 ± 0.33. Satisfaction was lowest in the aspect of facilities and services (75.1%; 4.46 ± 0.41). The three aspects with the highest satisfaction were transparency of information (96.6%; 4.57 ± 0.47), professional attitude and competence (4.73 ± 0.36) and service outcomes (4.47 ± 0.44). Overall satisfaction was associated with age group, gender, education level, number of days of hospitalization, and waiting time (p < 0.05).


Recommendations: Upgrade ward facilities, improve nutritional meals, reduce waiting time, improve the discharge process, and maintain service quality to improve patient satisfaction.

Article Details

References

[1] WHO, World Patient Safety Day 2023: “Engaging Patients for Patient Safety”, 2023.
[2] Ferreira, Diogo Cunha et al, Patient Satisfaction with Healthcare Services and the Techniques Used for its Assessment: A Systematic Literature Review and a Bibliometric Analysis, Healthcare, MDPI, 2023, pp. 639.
[3] Trần Thị Lý, Nguyễn Thị Kim Chung, Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến mức độ hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Việt Nhật năm 2021, Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 523 (2).
[4] Lê Đào Tuấn Huy, Hài lòng của người nhà bệnh nhi tại Khoa Hô Hấp, Bệnh viện Nhi Đồng 2, thành phố Hồ Chí Minh năm 2023 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Trường Đại học Thăng Long, 2023.
[5] Phạm Văn Hậu, Đỗ Thị Mai Hương, Huỳnh Quang Huy, Khảo sát sự hài lòng của người bệnh nội trú về chất lượng dịch vụ y tế tại Bệnh viện Y Dược cổ truyền tỉnh Đồng Nai năm 2022, Tạp chí Y Dược cổ truyền Việt Nam, 2023, 49 (2), tr. 57-62.
[6] Trương Văn Hiếu, Thị Liên Lê, Thực trạng về sự hài lòng và các yếu tố liên quan ở người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện Răng hàm mặt Trung ương Hà Nội năm 2021, Tạp chí Y học Việt Nam, 2022, 517 (1).
[7] Asamrew N, Endris AA, Tadesse M, Level of patient satisfaction with inpatient services and its determinants: a study of a specialized hospital in Ethiopia, Journal of environmental and public health, 2020
[8] Nguyễn Thị Ánh Hồng, Sự hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại Bệnh viện tỉnh Bình Dương năm 2020 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sỹ chuyên ngành quản lý bệnh viện, Trường Đại học Thăng Long, 2020.
[9] Nguyễn Thế Vĩnh, Đặng Đức Nhu, Phạm Duy Thanh, Sự hài lòng và một số yếu tố liên quan của người sử dụng dịch vụ y tế tuyến xã tại huyện Lý Nhân, tỉnh Hà Nam năm 2022, Tạp chí Y học Dự phòng, 2023, 33 (1), tr. 67-77.