5. GENERAL CHARACTERISTICS OF TRAUMATIC PATIENTS FROM TRAFFIC ACCIDENTS AT MILITARY HOSPITAL 175

Tran Quo Viet1, Tran Quoc Viet2, Nguyen Trung Kien3
1 Military Hospital 175
2 Military Hospital 13
3 Vietnam Military Medical University

Main Article Content

Abstract

Objective: To describe the general characteristics of traumatic patients from traffic accidents at Military Hospital 175.


Methods: Cross-sectional descriptive study was underwent of 846 traumatic patients from traffic accidents who was admited to Emergency Department, Military Hospital 175 from March 2023 to October 2023. Clinical and sub-clinical sings were collected and analyzed.


Results: Male patients were major with 65.25%. The mean of age was 40.10 ± 16.93 years. The main locations of injury were limb injuries (52.01%), head, face and neck injuries (21.28%), and abdominal injuries (10.28%). The main type of injury is broken bones (52.72%), traumatic brain injury (20.57%), soft tissue damage (9.93%), internal organ damage (9.46%). The durration time from traffic accident to admission time at the emergency department among of 1-3 hours was 38.18%.


Conclusion: Patients injured from traffic accidents were mainly men. Most of patient were injuried at the limbs and head, face and neck area with the higher rate fractures and brain injuries. Patients were usually taken to the emergency department within 3 hours after the accident.

Article Details

References

[1] Lương Mai Anh, Nguyễn Quảng Thức, Đỗ Thị Điệp, Thực trạng tử vong do tai nạn giao thông được ghi nhận thông qua hệ thống của ngành Y tế, Tạp chí Giao thông, 2023, tr. 341-348.
[2] Trần Thị Ngọc Lan, Nghiên cứu thực trạng tử vong do tai nạn giao thông tại Việt Nam, Tạp chí Y học thực hành, tập 767 (6), 2011, tr. 76-78.
[3] Đinh Văn Quỳnh, Nguyễn Đức Chính, Phạm Hải Bằng, Thực trạng cấp cứu chấn thương trước viện qua các trường hợp chấn thương sọ não nặng do tai nạn giao thông cấp cứu tại Bệnh viện Việt Đức, Kỷ yếu Hội nghị An toàn giao thông Việt Nam năm 2021, 2021, tr. 322-329.
[4] Tôn Thanh Trà, Phạm Thị Ngọc Thảo, Lê Minh Khôi, Nghiên cứu xây dựng mô hình tiên lượng tử vong ở bệnh nhân sốc chấn thương vào Khoa Cấp cứu Bệnh viện Chợ Rẫy, Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh, 21 (2), 2017, tr. 61-65.
[5] Nguyễn Đức Đồng, Trịnh Xuân Đàn, Thực trạng tai nạn thương tích ở bệnh nhân đến khám, điều trị tại Bệnh viện huyện Lương Sơn, tỉnh Hòa Bình năm 2014-2015, Bản tin Y Dược miền núi, số 4, 2015, tr. 1-9.
[6] Lê Thị Hồng Lĩnh, Nguyễn Văn Sơn, Đánh giá công tác sơ cấp cứu tai nạn giao thông đường bộ tại Bệnh viện Hữu Nghị Việt Tiệp Hải Phòng năm 2013, Tạp chí Y học Việt Nam, 440, số 2, tháng 3/2016, tr. 74-79.
[7] Nguyễn Văn Hùng, Nghiên cứu tai nạn thương tích ở trẻ em dưới 16 tuổi và hiệu quả can thiệp của mô hình cộng đồng an toàn tại các xã vùng ven thành phố Buôn Ma Thuột, tỉnh Đắk Lắk, Luận án tiến sỹ y học, Trường đại học Y Dược - Đại học Huế, 2019.
[8] Đàng Tấn An, Đặng Văn Chính, Tỷ lệ chấn thương do tai nạn giao thông đường bộ và kết quả điều trị tại Bệnh viện tỉnh Ninh Thuận năm 2011, Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh, 18(6), 2014, tr. 126-133.
[9] Võ Xuân Lý, Ảnh hưởng của điều kiện đường đến tai nạn giao thông, Trường Đại học Giao thông vận tải, 2018.
[10] Phạm Minh Khuê, Vũ Hải Vinh, Đặc điểm tai nạn giao thông đường bộ được chuyển đến cấp cứu tại Bệnh viện Hữu Nghị Việt Tiệp năm 2018, Tạp chí Y học Việt Nam, 489, số 1, 4/2020, tr. 130-134.