42. PATIENT SAFETY CULTURE IN LE VAN VIET HOSPITAL, HO CHI MINH CITY IN 2022

Tran Thanh Sang1, Duong Minh Duc2
1 Le Van Viet Hospital, Ho Chi Minh city
2 Hanoi University of Public health

Main Article Content

Abstract

Introduction: Patient Safety Culture (PSC) is an essential component for service quality improvement. There have few studies on PSC conducted in district level hospitals in Vietnam.


Objectives: This study aims to assess the current situation of PSC at Le Van Viet hospital, Ho Chi Minh City in 2022.


Methods: We applied a cross-sectional design to perform self-administered interviews with all 192 health providers in Le Van Viet hospital. We used HSOPSC-VN2015 to evaluate the PSC of the hospital.


Findings: The positive and negative rate of PSC was 59.6% and 11.8%. Out of the total 12 dimensions of PSC, four dimensions with highest positive rate (>70%) were Teamwork Within Units, Supervisor/ Manager Expectations & Actions Promoting Patient Safety, Organizational Learning-Continuous Improvement, and Feedback & Communication About Error. The three dimensions with lowest positive rate were Handoffs & Transitions (35.8%), Staffing (37.6%), and Nonpunitive Response to Errors (45.3%)


Conclusion: The positive rate of PSC was 59.6% at Le Van Viet hospital. The study results recommend the need to strengthen human resource, improve equipment and facility and develop policy to support medical error report.

Article Details

References

[1] Nguyễn Thị Ngọc Bích, Thực trạng và một số yếu tố ảnh hưởng đến Văn hóa an toàn người bệnh của Nhân viên Y tế tại Khoa Sản, bệnh viện quận Thủ Đức năm 2019, Trường Đại học Y tế công cộng, Hà Nội, 2020.
[2] Phan Thị Thu Hiền, Thực trạng thực hiện văn hóa an toàn người bệnh của nhân viên y tế tại Bệnh viện Đa khoa Quốc tế Vinmec City năm 2017, Trường Đại học Y Hà Nội, Hà Nội, 2018.
[3] Vũ Tuấn Anh, Đánh giá thực trạng và các yếu tố ảnh hưởng tới văn hóa an toàn người bệnh trên nhân viên y tế khối ngoại trú tại bệnh viện đa khoa Nông Nghiệp, năm 2020, Luận văn Chuyên khoa II, Trường Đại học Y tế Công Cộng, Hà Nội, 2020.
[4] F. Abdolahzadeh, V. Zamanzadeh, A. Boroumand, Studying the Relationship between Individual and Organizational Factors and Nurses’ Perception of Patient Safety Culture, Journal of Caring Sciences, 1(4), 2012, pp.215- 222.
[5] I.C. Chen, H.H. Li, Measuring patient safety culture in Taiwan using the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC), BMC Health Services Research, 10(1), 2010, pp.1-10.
[6] Yanli Nie et al., Hospital survey on patient safety culture in China”, BMC health services research, 13(1), 2013, p. 228.
[7] J. Sorra et al., AHRQ Hospital survey on patient safety culture version 2.0: user’s guide, Rockville: Agency for Healthcare Research and Quality, 2019.
[8] World Health Organization, Patient Safety: Making health care safer, World Health Organization, Geneva, 2017.
[9] World Health Organization, Patient safety, 2020, truy cập ngày-20/8/2023, tại trang web https:// www.who.int/patientsafety/en/.
[10] Đinh Văn Quỳnh và các cộng sự, Đánh giá văn hóa an toàn người bệnh và một số yếu tố ảnh hưởng tại bệnh viện Thành phố Thủ Đức, thành phố Hồ Chí Minh, năm 2021, Đợt 1, chủ biên, Báo cáo nghiệm thu đề tài nghiên cứu khoa học cấp cơ sở, Bệnh viện Thành phố Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh, 2021.
[11] Phan Thị Thu Hiền, Thực trạng thực hiện văn hóa an toàn người bệnh của nhân viên y tế tại Bệnh viện Đa khoa Quốc tế Vinmec City năm 2017, Luận văn Thạc sỹ, chuyên ngành Quản lý Bệnh viện, Trường Đại học Y Hà Nội, Hà Nội, 2018.
[12] Trần Nguyễn Như Anh, Nghiên cứu văn hoá an toàn người bệnh tại bệnh viện Từ Dũ, Luận văn Thạc sĩ Kinh tế, Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh, 2015.