28. SOME FACTORS RELATED TO THE NEED FOR PSYCHOLOGICAL CONSULTATION OF FINAL YEAR MEDICAL STUDENTS AT THAI BINH UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY IN 2022
Main Article Content
Abstract
Background: Difficulties that arise in student life, if not resolved, can greatly affect physical and psychological health. According to psychologists, to reduce student stress, psychological consultation in schools plays a particularly important role.
Objective: Identify factors related to the psychological counseling needs of final-year medical students at Thai Binh University of Medicine and Pharmacy in 2022.
Methods: Descriptive research design through cross-sectional survey with 209 students in 5 finalyear medical classes.
Results: There is a relationship between gender and academic ranking factors with students’ need for psychological consultation; In which, the rate of female students needing psychological consultation is 1,843 times higher than that of male students (OR=1.843; 95CI:1.015-3.348). Besides, the rate of students with good or poor academic performance needing psychological consultation is only 0.535 times that of students with excellent/good academic performance (OR=0.535; 95CI: 0.305-0.939).
Conclusion: Factors related to the need for psychological consultation of final-year medical students at Thai Binh University of Medicine and Pharmacy in 2022 include gender and academic ranking factors.
Article Details
Keywords
Related factors, Psychological counseling needs, Thai Binh University of Medicine and Pharmacy.
References
Prevalence of stress, stressors, and coping
strategies among medical undergraduate students
in a medical college of Mumbai. J Educ Health
Promot; 2021, 10. p. 318.
[2] Nguyễn Việt Anh, Võ Trương Như Ngọc, Chu
Đình Tới, Thực trạng stress và một số yếu tố liên
quan ở sinh viên Răng Hàm Mặt trường Đại học
Y Hà Nội, Nghiên cứu Y học; 142 (6), 2021, pp.
68-77.
[3] Đỗ Thị Hạnh Phúc, Triệu Thị Hương, Những
khó khăn tâm lý của sinh viên Học viện Cảnh
sát Nhân dân, Tạp chí Tâm lý học; 9 (102). pp.
22 - 27, 2007.
[4] C. T. Sreeramareddy, P. R. Shankar, V. S. Binu
et al., Psychological morbidity, sources of stress
and coping strategies among undergraduate
medical students of Nepal. BMC Med Educ. 7.
p. 26, 2007.
[5] Huỳnh Ngọc Lăng, Cao Tiến Đức, Lê Văn Quân,
Độ tin cậy và giá trị của bộ test PSS-10 trong
đánh giá ảnh hưởng tâm lý của đại dịch Covid-19
đối với sinh viên y khoa. Tạp chí Sinh lý học
VIệt Nam. 2, 2020.
[6] Đặng Thùy Dương, Nguyễn Thị Thu Thủy, Nhu
cầu tham vấn tâm lý của sinh viên năm thứ nhất
trường Đại học Y Hà Nội năm 2019, Tạp chí
Nghiên cứu Y học. 129(5), 2020, pp. 216 - 224.
[7] Nguyễn Thị Thu Thủy, Lê Thị Vũ Huyền, Stress
ở sinh viên hệ bác sĩ y khoa năm thứ nhất trường
đại học Y Hà Nội năm học 2020-2021 và một số
yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam. Tập
508 - Tháng 11 - Số 1, 2021.
[8] I. L. Moutinho, N. C. Maddalena, R. K. Roland
et al., Depression, stress and anxiety in medical
students: A cross-sectional comparison between
students from different semesters. Rev Assoc
Med Bras (1992). 63(1). pp. 21-28, 2017.
[9] Tăng Thị Hảo, Trần Thái Phúc, Nguyễn Thị
Nga và cộng sự, Thực trạng và một số yếu tố
liên quan đến căng thẳng cảm xúc của nữ sinh
viên Điều dưỡng chính quy tại trường Đại học
Y Dược Thái Bình năm 2020, Khoa học Điều
dưỡng, Tập 03 (05), 2020, pp. 226-234.
[10] Nguyễn Bích Ngọc, Nguyễn Văn Tuấn, Thực
trạng stress của sinh viên điều dưỡng Trường
Cao đẳng Y tế Hải Phòng năm 2020, Tạp chí
Nghiên cứu Y học. 143(7), 2021, pp. 159-166.
[11] Tareq AS, Sarah ZA, Tarek T et al., Psychological
distress among medical students in conflicts: a
cross-sectional study from Syria, BMC Medical
Education. 17(1), 2017, p. 173.
[12] Châu Liễu Trinh, Nguyễn Thị Thanh Thảo,
Nguyễn Tấn Đạt và cộng sự, Nghiên cứu tình
hình stress và nhu cầu tư vấn tâm lý trên sinh
viên trường Đại học Y Dược Cần Thơ; Tạp chí Y
dược học cần thơ số 45/2022. pp. 128-134.