53. PATIENT SATISFACTION WITH THE QUALITY OF MEDICAL SERVICES AT THE DEPARTMENT OF PHYSICAL MEDICINE AND REHABILITATION, HUE UNIVERSITY OF MEDICINE AND PHARMACY HOSPITAL

Nguyen Thi Van Kieu1,2, Hoang The Hiep1,2, Hoang Ngoc Tu1, Nguyen Thi Thanh Huyen2, Nguyen Hoai Nam3
1 Hue University of Medicine and Pharmacy, Hue University
2 Hue University of Medicine and Pharmacy Hospital
3 Hanoi Medical University

Main Article Content

Abstract

Objectives: To assess outpatient satisfaction with the quality of medical services at the Department of Rehabilitation, Hue University of Medicine and Pharmacy Hospital.


Method: A cross-sectional descriptive study was conducted on 400 outpatients using the survey tool issued under Decision No. 3869/QD-BYT. Data were analyzed using SPSS 20.0.


Results: The overall satisfaction rate was 84.4%. The highest-rated aspect was “attitude and professional competence of medical staff” (92.9%), while the lowest was “transparency of information and administrative procedures” (80%). The rate of comprehensive satisfaction was 25.5%. Notably, 89.5% of patients stated they would definitely return or recommend the service to others.


Conclusion: Patients were generally satisfied with the service quality. However, further improvements in administrative procedures, waiting time, and service accessibility are needed to enhance comprehensive satisfaction.

Article Details

References

[1] Trần Văn Thiện, Đào Văn Tùng, Đặng Cẩm Tú, Nguyễn Hữu Nam. Sự hài lòng của người bệnh ngoại trú đến khám bệnh tại Bệnh viện Đại học Quốc gia Hà Nội năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 526 (1B): 272-7.
[2] Nguyễn Văn Hân, Trương Việt Dũng, Vũ Hữu Khiêm, Trần Hải Bình, Phạm Thị Len, Nguyễn Thị Thu Thủy và cộng sự. Đánh giá sự hài lòng của người bệnh khám, chữa bệnh ngoại trú tại Bệnh viện Đa khoa Tâm Anh, Hà Nội năm 2024. Tạp chí Y học cộng đồng, 2024, 65 (7): 297-304.
[3] Ngô Thị Kim Giàu, Tạ Văn Trầm. Sự hài lòng của người bệnh ngoại trú tại Khoa Khám bệnh, Bệnh viện Đa khoa tỉnh Tiền Giang. Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 531 (2): 329-33.
[4] Nguyễn Minh Quân. Thực trạng và mô hình can thiệp nâng cao quản lý chất lượng khám chữa bệnh tại Bệnh viện quận Thủ Đức, thành phố Hồ Chí Minh. Trường Đại học Y Dược, Đại học Huế, 2019.
[5] Bộ Y tế. Quyết định số 3869/QĐ-BYT ngày 28 tháng 8 năm 2019 ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế, 2019.
[6] Vũ Duy Tùng, Dương Phúc Lam. Nghiên cứu tình hình hài lòng người bệnh ngoại trú về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh và đánh giá kết quả can thiệp tại Bệnh viện Bà Rịa năm 2021-2022. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 2023, 57: 50-6.
[7] Viegas I. The role of information technology in improving the quality of health services in hospitals. Journal of Social Science, 2024, 3: 1561-71.
[8] Alrasheedi K.F, Al-Mohaithef M, Edrees H.H, Chandramohan S. The Association Between Wait Times and Patient Satisfaction: Findings From Primary Health Centers in the Kingdom of Saudi Arabia. Health services research and managerial epidemiology, 2019, 6: 2333392819861246.
[9] Kalaja R. Determinants of Patient Satisfaction with Health Care: A Literature Review. European Journal of Natural Sciences and Medicine, 2023, 6: 43-54.