33. FIRST AID KNOWLEDGE DEFICITS AND EDUCATIONAL DEMANDS AMONG STUDENTS AT HUE UNIVERSITY: A CROSS-SECTIONAL STUDY

Nguyen Thi Anh Phuong1, Tran Thi Hoang Oanh1, Nguyen Thi Phuong Thao1, Doan Thi Nha Phuong1
1 International Training Institute - University of Medicine and Pharmacy, Hue University

Main Article Content

Abstract

Objective: This study aimed to assess first aid knowledge, attitudes, and training needs among university students at Hue University.
Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted from October 2024 to March 2025 with 217 students participating. Data were collected using a self-administered questionnaire consisting of four parts: demographics, knowledge, attitudes, and training needs. Data were analyzed using SPSS 20.0.
Results: Among participants, 61.3% had never received first aid training, and only 20.3% had participated in first aid situations. The average knowledge score was 30.80 ± 6.79 out of 41. While basic first aid knowledge was relatively high, more complex topics—such as spinal or head trauma and snake bites—had low correct response rates. A total of 75.6% were willing to provide first aid if needed, though many expressed concerns about causing harm or legal consequences. Notably, 98% showed interest in participating in first aid training programs.
Conclusion: Students demonstrated positive attitudes and strong demand for first aid education, yet significant knowledge gaps remain. Educational institutions should integrate structured first aid training into curricula to enhance students’ emergency response capabilities.

Article Details

References

[1] World Health Organization. (2020) "Injuries". Available from: http://www.who.int/ topics/injuries/about/en/. Access on 25/12/2024.
[2] Lương Mai Anh, Hà Anh Đức, Tô Thị Phương Thảo, Nguyễn Quảng Thức, Đỗ Thị Điệp. Thực trạng tử vong do tai nạn thương tích tại Việt Nam giai đoạn 2012 - 2022. Tạp chí Y học Dự phòng. 2024; 34:36-43.
[3] Correia L, Feitosa A, Apolinário M, Ferreira E, Braga S, Pinheiro W. The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online. 2024;16.
[4] American Heart Association, American Red Cross. 2024 American Heart Association and American Red Cross Guidelines for First Aid [Internet]. Dallas (TX): American Heart Association; 2024 [cited 2025 May 8]. Available from: https://cpr.heart.org/en/resuscitation-science/2024-first-aid-guidelines
[5] Phạm Anh Thư, Nguyễn Nhật Quỳnh, Phạm Lê An. Kiến thức, thái độ và nhu cầu đào tạo sơ cấp cứu của sinh viên Khoa y Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh năm học 2020-2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;531.
[6] Hoàng Thị Thúy Huyền, Nguyễn Lâm Vương, Đỗ Văn Dũng. Kiến thức và nhu cầu đào tạo sơ cấp cứu ban đầu của sinh viên khoa Y tế Công cộng – Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh năm 2016. Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh. 2017;21(1):134–40.
[7] Alshuwayrikh A, Aljethaily A, Alosaimi F, Alshaya O, Alasmari A, Al-Makhdob M, et al. Knowledge and Attitudes Towards First Aid Measures Among Medical Students at Al-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University, Riyadh, Saudi Arabia: Sultan Qaboos Univ Med J. 2018 Nov;18(4):e507-12. doi: 10.18295/squmj.2018.18.04.013. Epub 2019 Mar 28.
[8] Nguyễn Thị Khánh Linh, Lê Hồng Thái, Hồ Thị Đan Ngọc, Thái Thùy Ngân (2019). Nghiên cứu kiến thức về sơ cấp cứu ban đầu của sinh viên các trường đại học trên thành phố Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học & Công nghệ Đại học Duy Tân, 01(32), 2019, 17-23.
[9] Shrestha R. Basic life support: Knowledge and attitude of medical/paramedical professionals. World Journal of Emergency Medicine. 2012; 3:141.