24. CURRENT STATUS OF TEACHING AND LEARNING INFECTION PREVENTION AND CONTROL AT HAI DUONG MEDICAL TECHNICAL UNIVERSITY
Main Article Content
Abstract
Objective: To describe the current status of teaching and learning infection prevention and control among nursing students at Hai Duong Medical Technical University.
Methods:
A cross-sectional study was conducted on 354 second-, third-, and fourth-year nursing students at Hai Duong Medical Technical University from October 2022 to October 2023 using a structured questionnaire.
Results:
The study population consisted of 15% male and 85% female students, with an average age of 20.03 ± 0.90 years. A total of 91% of students stated that the infection prevention and control (IPC) course helped them gain deeper professional knowledge and develop certain competencies. Over 80% of students agreed with the content and teaching methods of the course. However, the proportion of students who were not confident in practicing certain skills remained high: 26% in waste classification, 23.4% in safe collection and transportation of medical waste, and 20.1% in environmental surface cleaning. About 96.9% of students expressed the desire to borrow the practice room for self-study. More than 20% of students reported a lack of equipment for practicing sterilization–disinfection, linen management, and environmental hygiene, and suggested that the practice room should be designed to resemble clinical settings.
Conclusion:
The integration of infection prevention and control content into the nursing curriculum has demonstrated initial effectiveness in fostering students’ knowledge, clinical skills, and professional attitudes. However, there is a need to enhance the availability of equipment, increase support from lecturers, and redesign the practice rooms to improve training effectiveness and strengthen students' practical competencies in real-world clinical settings.
Article Details
Keywords
Infection prevention and control, nursing students
References
[2] Bộ Y tế. Thông tư 16/2018/TT-BYT ngày 20/7/2018 về kiểm soát nhiễm khuẩn trong các cơ sở khám bệnh, chữa bệnh.2018.https://luatvietnam.vn/y-te/thong-tu-16-2018-tt-byt-ve-kiem-soat-nhiem-khuan-trong-benh-vien-165762-d1.html
[3] Vũ Thị Là. Thực trạng công tác giảng dạy kiểm soát nhiễm khuẩn cho sinh viên điều dưỡng tại Trường Đại học Điều dưỡng Nam Định. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;527(2):159 - 162.
[4] Hoàng Lan Vân, Mccathy S, Ramsbotham J. Dịch và chuẩn hóa bộ công cụ đánh giá giáo dục DREEM: Nghiên cứu bước đầu về giáo dục điều dưỡng tại Việt Nam. Tạp chí Điều dưỡng. 2020; 31:84-89.
[5] Trương Thị Huệ. Vietnamese nursing students’ perceptions of their clinical learning environment: A cross-sectional survey [thesis]. Brisbane: Queensland University of Technology; 2015.
[6] Nguyễn Hữu Thắng, et al. Nghiên cứu thực trạng kiến thức, thái độ về các biện pháp phòng ngừa chuẩn của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Kỹ thuật Y tế Hải Dương. Đề tài nghiên cứu cấp cơ sở. Hải Dương: Trường Đại học Kỹ thuật Y tế Hải Dương; 2022.
[7] Nguyễn Thị Lan Anh, et al. Khảo sát sự hài lòng của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Kỹ thuật Y tế Hải Dương về môi trường học tập lý thuyết và lâm sàng. Đề tài nghiên cứu cấp cơ sở. Hải Dương: Trường Đại học Kỹ thuật Y tế Hải Dương; 2022.