45. GENERALIZED ANXIETY DISORDER IN PREVENTIVE MEDICINE STUDENTS AT HANOI MEDICAL UNIVERSITY IN 2024-2025 AND SOME RELATED FACTORS
Main Article Content
Abstract
Objective: This study aimed to determine the prevalence of generalized anxiety disorder among preventive medicine students at Hanoi Medical University in the 2024-2025 academic year and to identify related factors.
Materials and methods: A cross-sectional study was conducted with 411 preventive medicine students from first to sixth year at Hanoi Medical University, utilizing the Hamilton rating scale for anxiety.
Results: The prevalence of generalized anxiety disorder among students was 41.6%, with mild levels accounting for 19.5%. Generalized anxiety disorder rates were significantly higher among female students (45.7%) and third-year students (51.3%). Related factors included gender (female students were 1.6 times more likely to have generalized anxiety disorder), year of study (first-to-third-year students were 2.1 times more likely than fourth-to-sixth-year students), history of anxiety disorders (risk increased by 5.0 times), dissatisfaction with exam scores (2.2 times higher risk), and academic pressure (medium pressure increased risk by 3.2 times, high pressure by 13.2 times). Family factors also played a significant role, including parental separation/divorce (2.6 times higher risk), family conflict (3.0 times higher risk), and witnessing parental arguments (2.7 times higher risk).
Conclusion: The study proposes solutions to support students, such as cognitive behavioral therapy, relaxation techniques, and effective study time management. In addition, the university should consider adjusting academic workload and diversifying assessment methods.
Article Details
Keywords
Generalized anxiety disorder, preventive medicine students, Hamilton rating scale for anxiety.
References
[2] Strawn J.R, Geracioti, Laura, Rajdev, Neil, Clemenza, Kelly, Levine A. Pharmacotherapy for generalized anxiety disorder in adult and pediatric patients: an evidence-based treatment review. Expert Opin Pharmacother, 2018, 19 (10): 1057-1070.
[3] Tian-Ci Quek T, Wai-San Tam W, Tran X.B et al. The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. Int J Environ Res Public Health, 2019, 16 (15): 2735.
[4] Nguyễn Tiến Đạt, Hà Thảo Linh, Lê Đại Minh và cộng sự. Tỉ lệ rối loạn lo âu lan tỏa và một số yếu tố liên quan ở sinh viên Trường Đại học Y Hà Nội năm học 2018-2019. Tạp chí Nghiên cứu Y học, 2021, 140 (4): 135-142.
[5] Phan Minh Hoàng, Ngô Quốc Cường, Cao Nguyễn Hoài Thương. Rối loạn lo âu và các yếu tố liên quan ở sinh viên Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch. Tạp chí Y học Cộng đồng, 2024, 64.
[6] Lê Mỹ Ngọc, Nguyễn Thị Hồng Tuyến, Thạch Thị Mỹ Phương và cộng sự. Thực trạng lo âu ở sinh viên khối ngành khoa học sức khỏe Trường Đại học Trà Vinh và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 2024, 78: 306-312.
[7] Mohamad N.E, Sidik S.M, Akhtari-Zavare M, Gani N.A. The prevalence risk of anxiety and its associated factors among university students in Malaysia: a national cross-sectional study. BMC Public Health, 2021, 21 (1): 438.
[8] Bassols A.M, Okabayashi L.S, Silva A.B et al. First- and last-year medical students: is there a difference in the prevalence and intensity of anxiety and depressive symptoms? Brazil J Psychiatry, 2014, 36 (3): 233-240.
[9] Trần Thị Nga, Nguyễn Thị Hoài Thu. Trầm cảm, lo âu, stress của sinh viên năm cuối hệ bác sỹ đa khoa Trường Đại học Y Hà Nội năm 2021 và một số yếu tố liên quan. Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, 2022, 6 (6): 76-85.
[10] Đoàn Minh Nhựt, Nguyễn Thị Mỹ Hiền. Rối loạn lo âu của sinh viên khối ngành điều dưỡng. Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, tập 532, số chuyên đề Hội nghị khoa học thường niên khoa điều dưỡng, kỹ thuật y học Đại học Y Dược thành phố Hồ Chí Minh, tr. 488-496.
[11] Trần Văn Thiện, Nguyễn Thị Mỹ Linh, Nguyễn Thị Bạch Tuyết và cộng sự. Thực trạng stress, lo âu và trầm cảm của sinh viên Trường Đại học Y Dược, Đại học Quốc gia Hà Nội học tập tại cơ sở Hòa Lạc năm học 2022-2023. Tạp chí Y học Cộng đồng, 2024, 65 (CĐ5), tr. 193-200.