35.KNOWLEDGE, ATTITUDES, AND PRACTICES (KAP) ON THE PREVENTION OF HEPATITIS B VIRUS TRANSMISSION AMONG HEALTH SCIENCE STUDENTS AT PHENIKAA UNIVERSITY IN 2024 AND RELATED FACTORS
Main Article Content
Abstract
Objective: This study aims to assess the knowledge, attitudes, and practices regarding the prevention of hepatitis B virus transmission among health science students at Phenikaa University in 2024, as well as related factors.
Methods: A cross-sectional study was conducted on 223 health science students at Phenikaa University. Data was collected using a self-administered questionnaire, which included general information and items assessing knowledge, attitudes, and practices related to hepatitis B virus transmission prevention.
Results: The proportions of students demonstrating adequate knowledge, positive attitudes, and appropriate practices were 92.8%, 69.1%, and 88.3%, respectively. There was a statistically significant relationship between knowledge and attitudes with practice (p<0.05).
Conclusion: The proportion of Phenikaa University health science students with correct knowledge, positive attitudes, and appropriate practices regarding hepatitis B virus transmission prevention was generally at a good to high level. The study indicates that students with good knowledge and attitudes are more likely to engage in effective preventive practices.
Article Details
Keywords
hepatitis B, health students, infection prevention, related factors.
References
[2] Bộ Y Tế (2017), "Hội thảo "Phổ biến kết quả mô hình ước tính gánh nặng bệnh tật do viêm gan vi rút B và C và phân tích hiệu quả đầu tư"".
[3] Lê Phan Vi Na (2023), "Kiến thức, thái độ và thực hành phòng chống viêm gan B trong sinh viên khối sức khỏe Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng", Tạp Chí Khoa Học Trường Đại Học Quốc Tế Hồng Bàng.
[4] Lê Thanh Huyền (2022), "Kiến thức về phòng bệnh Viêm Gan B của sinh viên phân hiệu Trường Đại Học Y Hà Nội tại Thanh Hóa năm 2021 và một số yếu tố liên quan", Tạp Chí Y Học Việt Nam. 5.
[5] Nguyễn Hồng Yến (2022), "Kiến thức, thái độ và thực hành phòng ngừa bệnh viêm gan siêu vi B của sinh viên cử nhân Điều dưỡng năm 3 và 4 Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch", Tạp Chí Y Dược Phạm Ngọc Thạch. I.
[6] Nguyễn Thị Thùy Linh (2016), "Kiến thức, thái độ, thực hành phòng chống lây nhiễm viêm gan B của sinh viên trường Đại học Y dược Hải Phòng, 2015", Tạp Chí Y Học Dự Phòng. XXVI.
[7] Trần Thị Phương Nhi (2022), "Kiến thức, thực hành phòng bệnh viêm gan B của điều dưỡng bệnh viện Trung ương Huế", Tạp Chí Y Học Lâm Sàng.
[8] Trần Thị Tây Nguyên (2016), "Kiến thức, thái độ, thực hành và một số yếu tố liên quan trong phòng lây nhiễm viêm gan B của học sinh điều dưỡng Trường Cao Đẳng Y Tế Phú Yên năm 2015", Tạp Chí Y Tế Công Cộng. 40.
[9] Alaridah, N. và các cộng sự. (2023), "Knowledge, Attitude, and Practices toward Hepatitis B Infection among Healthcare Students-A Nationwide Cross-Sectional Study in Jordan", Int J Environ Res Public Health. 20(5).
[10] Hassan, Y. S. A và Ahmed, N. R (2023), "Uptake of hepatitis B vaccination and associated factors among health sciences students, Mogadishu, Somalia", Front Public Health. 11, tr. 1203519.
[11] Shrestha, D. B. và các cộng sự. (2020), "Hepatitis B vaccination status and knowledge, attitude, and practice regarding Hepatitis B among preclinical medical students of a medical college in Nepal", PLoS One. 15(11), tr. e0242658.