35.KNOWLEDGE, ATTITUDES, AND PRACTICES (KAP) ON THE PREVENTION OF HEPATITIS B VIRUS TRANSMISSION AMONG HEALTH SCIENCE STUDENTS AT PHENIKAA UNIVERSITY IN 2024 AND RELATED FACTORS

Hoang Thi Thai Lai1, Nguyen Thanh Dung1, Nguyen Thi Quynh Trang1, Nguyen Thi Thao1
1 Phenikaa University

Main Article Content

Abstract

Objective: This study aims to assess the knowledge, attitudes, and practices regarding the prevention of hepatitis B virus transmission among health science students at Phenikaa University in 2024, as well as related factors.
Methods: A cross-sectional study was conducted on 223 health science students at Phenikaa University. Data was collected using a self-administered questionnaire, which included general information and items assessing knowledge, attitudes, and practices related to hepatitis B virus transmission prevention.
Results: The proportions of students demonstrating adequate knowledge, positive attitudes, and appropriate practices were 92.8%, 69.1%, and 88.3%, respectively. There was a statistically significant relationship between knowledge and attitudes with practice (p<0.05).
Conclusion: The proportion of Phenikaa University health science students with correct knowledge, positive attitudes, and appropriate practices regarding hepatitis B virus transmission prevention was generally at a good to high level. The study indicates that students with good knowledge and attitudes are more likely to engage in effective preventive practices.

Article Details

References

[1] Nguyễn Thị Thúy Vinh (2007), "Kiến thức, thái độ, thực hành về phòng chống viêm gan B của sinh viên trường Đại học Nông nghiệp Hà Nội", Đại học y tế công cộng.
[2] Bộ Y Tế (2017), "Hội thảo "Phổ biến kết quả mô hình ước tính gánh nặng bệnh tật do viêm gan vi rút B và C và phân tích hiệu quả đầu tư"".
[3] Lê Phan Vi Na (2023), "Kiến thức, thái độ và thực hành phòng chống viêm gan B trong sinh viên khối sức khỏe Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng", Tạp Chí Khoa Học Trường Đại Học Quốc Tế Hồng Bàng.
[4] Lê Thanh Huyền (2022), "Kiến thức về phòng bệnh Viêm Gan B của sinh viên phân hiệu Trường Đại Học Y Hà Nội tại Thanh Hóa năm 2021 và một số yếu tố liên quan", Tạp Chí Y Học Việt Nam. 5.
[5] Nguyễn Hồng Yến (2022), "Kiến thức, thái độ và thực hành phòng ngừa bệnh viêm gan siêu vi B của sinh viên cử nhân Điều dưỡng năm 3 và 4 Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch", Tạp Chí Y Dược Phạm Ngọc Thạch. I.
[6] Nguyễn Thị Thùy Linh (2016), "Kiến thức, thái độ, thực hành phòng chống lây nhiễm viêm gan B của sinh viên trường Đại học Y dược Hải Phòng, 2015", Tạp Chí Y Học Dự Phòng. XXVI.
[7] Trần Thị Phương Nhi (2022), "Kiến thức, thực hành phòng bệnh viêm gan B của điều dưỡng bệnh viện Trung ương Huế", Tạp Chí Y Học Lâm Sàng.
[8] Trần Thị Tây Nguyên (2016), "Kiến thức, thái độ, thực hành và một số yếu tố liên quan trong phòng lây nhiễm viêm gan B của học sinh điều dưỡng Trường Cao Đẳng Y Tế Phú Yên năm 2015", Tạp Chí Y Tế Công Cộng. 40.
[9] Alaridah, N. và các cộng sự. (2023), "Knowledge, Attitude, and Practices toward Hepatitis B Infection among Healthcare Students-A Nationwide Cross-Sectional Study in Jordan", Int J Environ Res Public Health. 20(5).
[10] Hassan, Y. S. A và Ahmed, N. R (2023), "Uptake of hepatitis B vaccination and associated factors among health sciences students, Mogadishu, Somalia", Front Public Health. 11, tr. 1203519.
[11] Shrestha, D. B. và các cộng sự. (2020), "Hepatitis B vaccination status and knowledge, attitude, and practice regarding Hepatitis B among preclinical medical students of a medical college in Nepal", PLoS One. 15(11), tr. e0242658.