32. CURRENT STATE OF KNOWLEDGE ON PREVENTION AND TREATMENT OF SHARP EXPOSURE OF NURSING STUDENTS AT PHENIKAA UNIVERSITY IN 2024
Main Article Content
Abstract
Objective: Describe the current status of knowledge, practice and some related factors on prevention and treatment of exposure to sharp objects of health students at Phenikaa University in 2024.
Subjects and methods: Cross-sectional study design on 200 students of course K14-16, Faculty of Nursing, Phenikaa University, from November 2023 to April 2024. The interview toolkit was designed based on the content on prevention and treatment of sharp objects.
Results: The percentage of students with general knowledge on prevention and treatment of exposure to sharp objects was 53.0%. The study showed that knowledge was related to general practice on prevention and treatment of sharp objects.
Conclusion: General knowledge of prevention and treatment of sharp objects is at an average level. It is necessary to improve awareness of learning in class, in the practice room and in the hospital clinic as well as self-study to update knowledge, thereby having correct knowledge of prevention and treatment of exposure to sharp objects.
Article Details
Keywords
knowledge, sharp objects.
References
[2] Hala Gabr Mahmoud, W.G.M.A., Gehan El (2013). Nabawy Ahmed Developing Proactive Protocol for Blood-borne and Body Fluids Infections Prevention among Students of Health Professional Colleges in King Khalid University. journal of education and practice.
[3] Vân, D.K (2013). Nghiên cứu tổn thương do vật sắc nhọn ở nhân viên y tế và giải pháp can thiệp vào một số bệnh viện khu vực Hà nội. .
[4] Hani Nawafleh A, A.E.A.M.M.e.a. (2018). Investigating needle stick injuries: Incidnce, knowledge and perception among South Jordanian nursing students. Original Research.,59-69.
[5] Thơ, N.T.M (2015), Thực trạng và một số yếu tố liên quan đến tốn thương do vật sắc nhọn trong thực tập lâm sàng của sinh viên điểu đường trường Đại học Y khoa Vinh, năm 2015, Luận văn Thạc sĩ Y tế công cộng, Trường Đại học Y tế Công cộng.
[6] Mục, L.N.K.v.P.Đ., (2012). Tài liệu đào tạo phòng và kiểm soát nhiễm khuẩn. Bộ Y tế, Hà Nội, 107-109.
[7] Bộ y tế (2012). Hướng dẫn tiêm an toàn trong các cơ sở khám bệnh, chữa bệnh(Ban hành kèm theo Quyết định số: 3671/QĐ-BYT ngày 27 tháng 9 năm 2012 của Bộ Y tế), Hà Nội. 2-28.
[8] WHO (2010). WHO best practices for injections and related procedures toolkit, World Health Organization. Geneva, Switzerland.
[9] Hải, M.T (2016), Khảo sát vết thương do đụng cụ y tế sắc nhọn gây ra cho sinh viên điểu đường thực tập tại bênh viện, Luận văn Thạc sỹ Điểu dưỡng, Trường Đại học Y được thành phố Hồ Chí Minh.
[10] Nguyễn, P.A. (2019). Thực trạng kiến thức dự phòng tổn thương do vật sắc nhọn của sinh viên trường Đại học Điều dưỡng Nam Định= An investigation of students’ preventive knowledge of sharp object injuries in Nam Dinh university of nursing. 93–100.
[11] Thanh, N.T (2022), Thay đổi kiến thức thực hành về dự phòng và xử trí phơi nhiễm với vật sắc nhọn của sinh viên điều dưỡng trường Cao đẳng y tế Lạng Sơn, luận văn thạc sĩ.
[12] Ellatif Zainb Abd, F.R., Heba Abdel Mowla Prevention of Needle Stick and Sharp Objects Injuries among Internship Nursing Students during Their Clinical Exposure: An Educational Program at Assiut University Hospitals, Egypt. Journal of Nursing and Health Science, 7 (2. 2018, 93-100.