20. CURRENT STATUS OF NURSES' HEALTH EDUCATION KNOWLEDGE AND SOME RELATED FACTORS AT HA ĐONG GENERAL HOSPITAL IN 2023
Main Article Content
Abstract
Objective: Describe the health education knowledge of nurses and identify some related factors at Ha Dong General Hospital in 2023.
Subjects and methods: Cross-sectional study design on 264 nurses working in clinical departments of Ha Dong General Hospital from November 2023 to November 2024. The interview toolkit was designed based on the content of health education skills with Cronbach's alpha coefficient = 0.807.
Results: 89% of nurses have satisfactory knowledge in health counseling and education. Factors related to health education knowledge include: Professional qualifications and training in health education and counseling.
Conclusion: Nurses' health education knowledge is quite high, it is necessary to focus on training to improve professional qualifications and health education knowledge for nurses.
Article Details
Keywords
Knowledge, health education, nursing
References
[2] Bộ Y tế (2021) Công văn 491/BYT-TT-KT 2021 hướng dẫn thực hiện công tác truyền thông y tế năm 2021 ngày 21/01/2021.
[3] Báo điện tử-Đảng cộng sản Việt Nam Nghị quyết số 46-NQ/TW ngày 23/2/2005 của Bộ Chính trị về công tác bảo vệ, chăm sóc và nâng cao sức khoẻ nhân dân trong tình hình mới ngày 23 tháng 02 năm 2005 của Bộ chính trị
[4] Bộ y tế ( 2021) ) Thông tư 31/2021/TT-BYT hoạt động điều dưỡng trong bệnh viện mới nhất Bộ trưởng Bộ Y tế ban hành Thông tư quy định hoạt động điều dưỡng trong bệnh viện ngày 28 tháng 12 năm 2021.
[5] Trần Thị Hằng Nga, Nguyễn Thị Minh Chính (2018). Đánh giá hoạt động giáo dục sức khỏe của điều dưỡng bệnh viện Đa khoa tỉnh Quảng Trị và một số yếu tố liên quan năm 2018. | Tạp chí Khoa học Điều dưỡng. .
[6] Aghakhani N., Nia H.S., Ranjbar H. và cộng sự. (2012). Nurses’ attitude to patient education barriers in educational hospitals of Urmia University of Medical Sciences. Iran J Nurs Midwifery Res, 17(1), 12–15.
[7] M Pueyo–G (2021). NURSES’ knowledge, skills and personal attributes for providing competent health education practice, and its influencing factors: A cross-sectional study Nurse Education in Practice 58 (3): 103277.
[8] Muntlin Å., Gunningberg L., và Carlsson M. (2006). Patients’ perceptions of quality of care at an emergency department and identification of areas for quality improvement. J Clin Nurs,
[9] Trịnh Thị Tuyết và cộng sự. (2022). Thực trạng kiến thức giáo dục sức khỏe của điều dưỡng và một số yếu tố liên quan tại Bệnh viện Nội tiết Trung ương năm 2022. Tạp Chí Khoa Học Điều Dưỡng, 191–200.
[10] Nguyễn Tất Thắng, Trần Như Nguyên (2021). Thực trạng kiến thức về truyền thông giáo dục sức khỏe của điều dưỡng viên các khoa lâm sàng tại bệnh viện K. Tạp chí Điều dưỡng Việt Nam, 36, 76-83.
[11] Lipponen K, Kyngas H, and Kaariainen M (2006), Surgical Nurses
Readiness for Patient Counselling, Journal of Orthopaedic Nursing. 10,
221-227