45. INPATIENT EXPERIENCES AND INFLUENCING FACTORS IN THE GENERAL SURGERY DEPARTMENT, LE VAN VIỆT HOSPITAL, HO CHI MINH CITY, 2024
Main Article Content
Abstract
Objective: Describe the current situation and analyze factors affecting the inpatient experience in the General Surgery Department of Le Van Viet Hospital, Ho Chi Minh city, in 2024.
Methods: A cross-sectional study with a mixed-methods approach was conducted. Quantitative data were collected from interviews with 172 inpatients using the inpatient experience scale of the Ho Chi Minh city Department of Health. Qualitative data were obtained from 9 in-depth interviews with hospital management and healthcare staff, and 1 focus group discussion with patients.
Results: Overall, 83.1% of inpatients reported a positive experience, with the highest scores on healthcare staff’s communication attitude and the lowest on facility conditions. Patients with health insurance had a higher rate of positive experiences (85.3%) compared to those without (62.5%), p < 0.05. Influencing factors included healthcare financing, human resources, information systems, infrastructure, and management.
Conclusion: The hospital needs to strengthen security in inpatient areas, review and ensure adequate safety facilities for patients, improve the quality of restrooms, and enhance overall sanitation within the hospital.
Article Details
Keywords
Patient experience, general surgery department
References
[2] Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh, Công văn số 1729/SYT-NVY ngày 04 tháng 04 năm 2019 về việc triển khai khảo sát trải nghiệm người bệnh trong thời gian điều trị nội trú tại các bệnh viện trên địa bàn thành phố Hồ Chí Minh.
[3] Nguyễn Thanh Bình và cộng sự, Trải nghiệm của người bệnh trong quá trình điều trị nội trú tại Bệnh viện Quận 2, thành phố Hồ Chí Minh, năm 2020, Tạp chí Y học Dự phòng, 2021, 31 (2): 117-125.
[4] Huỳnh Mỹ Thư, Trải nghiệm của người bệnh khám chữa bệnh ngoại trú và một số yếu tố ảnh hưởng tại Bệnh viện quận Thủ Đức, thành phố Hồ Chí Minh năm 2020, Trường Đại học Y tế Công cộng, 2020.
[5] Vo P.T.N et al, Evaluation of Inpatient Experience at Some Clinical Departments of Kien Giang General Hospital, Kien Giang province, Vietnam, 2020: An Analytical Cross-Sectional Study, Health Services Insights, 2021, 14: 1-12.
[6] Bùi Thị Mỹ Anh và cộng sự, Trải nghiệm của người bệnh điều trị nội trú tại một số khoa lâm sàng, Bệnh viện 198 Bộ Công an năm 2022, Tạp chí Khoa học Nghiên cứu Sức khỏe và Phát triển, 2022, 6 (6): 93-101.
[7] Bệnh viện Lê Văn Việt, Báo cáo kết quả khảo sát trải nghiệm của người bệnh nội trú năm 2023.
[8] Tăng Chí Thượng, Xây dựng bộ câu hỏi khảo sát trải nghiệm người bệnh nội trú tại Việt Nam, Tạp chí Y học thực hành, 2018, 12 (1086).
[9] Bộ Y tế, Tổ chức sáng kiến Việt Nam: Báo cáo chính sách “Chỉ số hài lòng người bệnh - Đánh giá chất lượng phục vụ khám, chữa bệnh tại một số bệnh viện công lập ở Việt Nam từ góc nhìn của người bệnh” , Hà Nội, 2018.
[10] Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh, Báo cáo kết quả khảo sát trải nghiệm người bệnh nội trú tại các bệnh viện trên địa bàn thành phố Hồ Chí minh 6 tháng đầu năm 2019, 2019.
[11] Nguyễn Huy Hoàng, Trần Thị Phúc Nguyệt, Phạm Tường Vân, Trải nghiệm người bệnh nội trú tại Khoa Ngoại, Bệnh viện Đa khoa Quốc tế Vinmec Times city năm 2021 và một số yếu tố liên quan, Tạp chí Y học Việt Nam, 2023, 528 (2): 199-203.